Home .Levensvisie Het boeddhisme van Maitreya

Het boeddhisme van Maitreya

0

Alles in het Maitreya-instituut ademt het Tibetaanse boeddhisme: de kasten, de wandkleden, de tafeltjes en de kussens waarop je kunt zitten tijdens de sessies. Gelukkig staan er ook gewone stoelen, want het valt niet mee om lange tijd in lotuszit op de grond te zitten.

Door Mirjam Ringer | Foto’s Gerard Valentijn

Levens-
beschouwingen
in Oost

Alle afleveringen

In de Tilanusstraat stap ik binnen bij het Maitreya-instituut waar je cursussen op het gebied van het boeddhisme, meditatiesessies en boeddhistische rituelen kunt bijwonen. We worden gastvrij ontvangen door de directrice van het instituut, Paula de Wys. We praten met haar terwijl ze alles klaarzet voor de Tara-puja die over een uur zal worden gehouden. We kijken onze ogen uit naar de omgeving waar we in terecht gekomen zijn.

Beelden
Voor iemand die vooral bekend is met de schroom die het jodendom, de islam en in mindere mate het christendom hebben met (afgods)beelden, is deze omgeving nieuw. Paula legt uit: ‘Een Boeddhabeeld symboliseert verschillende waarden zoals wijsheid en mededogen. Voor een westerling is het moeilijk om nederig te zijn en te buigen voor een beeld.’ Voor Paula zelf lijkt het boeddhisme haar geleidelijk overtuigd te hebben. ‘Het is heel praktisch. Het klopt gewoon.’ Het boeddhisme is meer een levenswijze dan een geloof. Toch wordt er in de ruimte waar we praten even later een puja gehouden. Dit voelt voor mij als buitenstaander aan als een religieuze bijeenkomst. De aanwezigen reciteren vanuit een boek de teksten, die in het Engels en het Tibetaans afgedrukt staan.

Karma
Het boeddhisme heeft een uitgewerkt stelsel van ethische regels. Door gewoontevorming kan een mens zich die regels eigen maken. Zoals in elke andere levensbeschouwing behoort een mens zich goed te gedragen tegenover zijn medemens. Wie goed doet, goed ontmoet. Dat is een natuurwet, zegt Paula. Daar is niets esoterisch aan. Door gewoontevorming breng je zelf indrukken aan op je geest (een beter, maar nog altijd niet precies passend woord is het Engelse mind). Je kunt zelfs bewuster leren sterven. Het is geen kwestie van geloof, het zit in de Tibetaanse cultuur, is vanzelfsprekend. Ook vanzelfsprekend is dat er na het sterven weer leven zal zijn.

Bevrijding van de regenworm
Die natuurwet van wie goed doet goed ontmoet, strekt zich ook uit tot de dierenwereld. Het ideaal is toch om geen dier pijn te doen, dus ook geen dieren te eten. Niet dat iedere boeddhist vegetariër is. De Wys legt me uit dat Tibetanen liever een groot dier eten, dan bijvoorbeeld kip. Met de dood van een groot dier kun je veel mensen voeden en breng je maar eenmaal leed toe. Daarom zijn er bevrijdingsacties voor regenwormen. Mijn verbazing is groot! Maar voor Tibetanen hebben al die kleine dieren toch dat leven-brengende element (mind, maar dat toch niet helemaal) in zich en door veel van deze kleine dieren te redden doe je dus een groot goed

Bekeren hoeft niet
In het Maitreya instituut is leren belangrijk. Leren over hoe je moet leven, hoe je met mensen moet omgaan. De jonge generatie heeft geleerd om assertief te zijn, maar meer reflectie op het eigen denken zou hen verder kunnen helpen.

‘Boeddhisme is er niet op uit om mensen te bekeren. Door je meer te verdiepen via meditatie kun je een betere christen, jood of moslim worden,’ zegt Paula. ‘Moeilijke mensen zijn vaak mensen die lijden en daarom zouden we meer mensen willen bereiken.’

Iedereen kan vanaf september kennismaken met een nieuwe leraar op het Maitreya instituut.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here