Home Nieuws uit Oost Acuut onderhoud aan bruggen en kademuren nodig

Acuut onderhoud aan bruggen en kademuren nodig

0

Het is niet best gesteld met het onderhoud van bruggen en kades in Amsterdam. Ook in Oost is dat zichtbaar. Van de Oetewalerbrug over de Ringvaart mag zwaar verkeer maar deels gebruik maken. De Berlagebrug is dringend aan renovatie toe.

Redactie | Foto Corrie Groen

Tot nu toe is slechts een klein aantal van de 850 verkeersbruggen in de stad  onderzocht op veiligheid. Daaruit blijkt dat zes bruggen in dusdanig slechte staat zijn dat er acute maatregelen moesten worden getroffen. Net alleen bruggen verkeren in slechte staat. Van de 200 kilometer gemetselde kademuren in de stad is ten minste 10 kilometer in zeer slechte staat met een verhoogd risico op verzakking. Op een aantal kwetsbare plekken langs kades zijn noodmaatregelen genomen.

Gemeente verwaarloosde onderhoud
De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid en het onderhoud van in totaal zo’n 1.600 bruggen, 600 kilometer kades en oevers en vijf verkeerstunnels. Maar het beheer van bruggen en kades is de afgelopen decennia verwaarloosd. Dat blijkt uit onderzoek van extern onderzoeker Pieter Cloo. Wethouder Sharon Dijksma erkent dat het weer op niveau krijgen van het onderhoud een complexe, grote en urgente opgave is.

Bereikbaarheid kwetsbaar
‘Dit rapport laat de kwetsbaarheid zien van de bereikbaarheid van onze stad’, zegt wethouder Sharon Dijksma. ‘Op het moment dat wij de basale infrastructuur, die nodig is om deze stad te laten functioneren, niet op orde hebben, doen we iets niet goed. We moeten zorgvuldiger omgaan met al het moois dat deze stad te bieden heeft.’

Onderhoud niet sexy
Volgens de wethouder is de afgelopen jaren is te weinig gebeurd omdat onderhoud geen sexy onderwerp is. ‘Maar het is wel essentieel voor de stad’, zegt zij. ‘In alle afwegingen die het college daarbij maakt, staat de veiligheid van de stad en haar bewoners en bezoekers altijd voorop.’

Maatregelen
Onderzoeker Cloo beveelt aan dat de kades en bruggen minder belast moeten worden door zwaar verkeer drastisch te weren. Daarnaast moet de aanpak van bruggen en kades beter worden georganiseerd, de financiering van het onderhoudsprogramma moet flexibeler worden en structureel beschikbaar zijn.

De kosten voor het onderzoek naar de toestand van de bruggen en kademuren zullen ongetwijfeld hoog zijn. Binnenkort is een inventarisatie beschikbaar waarna meer duidelijk wordt wat de kosten voor de de maatregelen en de structurele kosten zijn.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here