Zo af en toe wordt er officieel afgetrapt bij een project. Aan de vernieuwing van het stationsgebied Amstelstation werd met de onthulling van een groot reclamebord met een beeld van de toekomst een volgend startmoment meegegeven.
Door Arie van Tol
De vaststelling van het definitieve ontwerp voor het stationsgebied Amstelstation vorig jaar in de gemeenteraad was al evenzeer de zoveelste in een reeks. De eerste plannen stammen van meer dan 20 jaar geleden. De kritische betrokkenheid van buurtbewoners heeft in menige inspraakronde een rol gespeeld, al dan niet naar tevredenheid van bewoners of plannenmakers.
De laatste jaren lijken de kritiek en de betrokkenheid te verstommen. De besluitvorming is meer en meer van stadsdeel naar gemeente overgeheveld en die verschuiving lijkt gelijk op te zijn gegaan met minder transparantie en professionelere voorlichtingscampagnes waarbij een stem van de bewoner of reiziger niet al te hard hoeft door te klinken.
Maar afijn. Het wordt hoog tijd dat er een plan ten uitvoer gebracht gaat worden. En in opdracht van de gemeente, ProRail, de NS en de Vervoerregio Amsterdam gaat dat de komende jaren gebeuren. In 2023 moet het station getransformeerd zijn naar ‘een hoogwaardig OV-knooppunt waar een snelle en comfortabele overstap tussen trein, metro, tram, bus en fiets voor de reiziger mogelijk wordt gemaakt’.
6.000 fietsparkeerplekken komen er ondergronds, een enorme toename. Er komt dan ook een logische toegangsroute van de fietsenstalling naar de perrons en vide versa. Het station wordt eindelijk toegankelijk voor gehandicapten. Bij het grondige onderhoud wordt rekening gehouden met de monumentale pracht van het gebouw. Alles moet functioneler worden, maar ook mooi worden of zelfs mooier worden.
Mij overvalt een lichte nostalgie naar al die inspraakavonden van jaren geleden en ik kijk de lucht in om te zien hoe de Amstel Tower vordert…