Home Overzicht Amstelstation wordt stevig onder handen genomen

Amstelstation wordt stevig onder handen genomen

0
Een deel van de hal van het Amstelstation na de renovatie. Visual Office Winhov /Gottlieb Paludan Architects.

Het gebied rond het Amstelstation ondergaat stapsgewijs een ingrijpende verandering. Maar ook het station zelf wordt stevig onder handen genomen. Een ontwerpteam van architecten pakt het gebouw integraal aan en gaat zich onder meer bezighouden met de nieuwe entree aan het Julianaplein, een uitbreiding van de ondergrondse fietsenstalling, de perroninrichting en de reconstructie van de oorspronkelijke luifel op het busstation aan de zuidzijde van het station.

Het rijksmonument heeft in de loop van de tijd veel kleine en grote veranderingen ondergaan. Alle ingrepen worden weer tot één geheel gebracht waarmee recht wordt gedaan aan zowel de monumentale status van het gebouw als aan de veranderde eisen van modern reizigersvervoer. Het ontwerpteam dat de klus op zich heeft genomen is een samenwerking vanhet Amsterdamse architectenbureau Office Winhov en het Deense bureau Gottlieb Paludan Architects. De Deense architecten zijn onder meer verantwoordelijk voor het ontwerp van twee stations in Kopenhagen.

Tweede leven voor het Amstelstation

Twee voorkanten
Jan Peter Wingender van architectenbureau Office Winhov: ‘Wij vinden dat station Amstel een eenheid moet vormen. Het moet één station worden met twee voorkanten. Wij willen het station eigentijds maken en een vitaal tweede leven bieden. We hebben daartoe gebruik gemaakt van historische elementen die in het gebouw zitten. Het oorspronkelijke ontwerp van architect Schelling was vooral gericht op reizigerscomfort en functionaliteit, gecombineerd met een monumentale benadering van de architectuur. We borduren daar op voort, maar met nadrukkelijk oog voor de huidige standaarden van reizigerscomfort.’

Perrons opgeknapt
Straks moet je op het Amstelstation elke 10 minuten kunnen opstappen op een intercity of sprinter. Daarom komt er op het Amstelstation een extra trap op perron 1 om de drukte tijdens de spitsuren op te vangen. Ook worden beide perrons opgeknapt en er komt nieuw meubilair en nieuwe heldere overstapinformatie. De perrons krijgen zelfs markeringen die aangeven waar de deur van de trein komt als deze binnenrijdt. Dat zorgt voor makkelijker en sneller instappen. Tot slot wordt er op en rond de perrons opnieuw geschilderd, en worden de ramen in het dak vervangen. Deze werkzaamheden moeten in 2019 klaar zijn.

Fietsenprobleem aangepakt
Aan alle kanten van het Amstelstation staan grote hoeveelheden fietsen geparkeerd. Daarom wordt ook onderzocht hoe de bestaande fietsenstalling in het station het best kan worden uitgebreid. Ook komen er extra plekken beschikbaar door een grote uitbreiding van de bestaande ondergrondse fietsenstalling aan de oostkant van het station. Maar ook aan de westkant van het station komen extra stallingen. De werkzaamheden aan de stalling starten in 2017/2018.

Openbare ruimte heringericht
Ook de openbare ruimte wordt aangepakt. Het gebied rond het station is een belangrijk verkeersknooppunt. Hier komen dagelijks treinen, trams, bussen, auto’s fietsers en voetgangers bij elkaar. Omdat het aantal verkeersgebruikers en reizigers groeit, werkt de gemeente aan de herinrichting van de openbare ruimte. Er komt meer groen, de doorstroom van het (openbaar) vervoer wordt verbeterd en er komt een ondergrondse parkeergarage. Aan de nieuwe Amsteltower naast het station wordt al gebouwd.

Zo zal de ingang aan de Amstelzijde er straks uitzien. Visual Office Winhov /Gottlieb Paludan Architects.