Home .Cultuur. As in taart: een bijzonder funerair object

As in taart: een bijzonder funerair object

Museum Tot Zover ontving kortgeleden een bijzonder object: een grote roze taart van keramiek. Het is de urn die gemaakt is voor de as van Guus Vleugel.

Anna ten Bruggencate/Museum Tot Zover | Foto Museum Tot Zover| Dwars

Guus Vleugel (1932-1998) was een in zijn tijd bekende tekstdichter, toneelschrijver en schrijver van (cabaret) liedjes en romans. De urn stond thuis bij Vleugels partner Ton Vorstenbosch (1947-2017). Toen Vorstenbosch stierf werd hun as samen verstrooid op De Nieuwe Ooster.

Nieuwe trend
De urn past in de traditie van de bijzondere uitvaarten die plaatsvonden vanaf de jaren ’80 van de vorige eeuw. Er ontstond toen een nieuwe trend die koos voor een persoonlijkere invulling van de plechtigheid. Deze persoonlijke uitvaarten leidden tot een explosie van nieuwe uitvaartproducten die niet alleen door bedrijven en handwerklieden, maar ook door kunstenaars werden gemaakt. Kisten, urnen en grafstenen zijn tegenwoordig verkrijgbaar in allerlei vormen, maten, kleuren, technieken en materialen. De eerste alternatieve uitvaart in Amsterdam vond plaats in 1986 toen hippiekoning Victor IV, Walter C. Gluck, op een met stro bedekt vlot vanaf zijn woonboot aan de Amstel naar begraafplaats Zorgvlied werd gevaren. In de homo- en amusementswereld stierven in de jaren ‘90 veel mensen aan AIDS. Hun begrafenissen weerspiegelden zoals ze geleefd hadden: uitbundig en feestelijk. De taart voor de as van Guus Vleugel past in die traditie door zijn extravagante uiterlijk.

Met symbolen over de liefde,
zijn geaardheid en werk

Symboliek
Beeldend kunstenaar Guusje Beverdam ontwierp de urn in opdracht van Vleugels partner Ton Vorstenbosch – ook een toneelschrijver -, waarbij de aantekening dat visite het niet als urn mocht herkennen. De taart is van keramiek en binnenin bekleed met rood fluweel. Het is een kwetsbaar object dat niet buiten geplaatst kan worden. De kunstenares schrijft over haar ontwerp: ‘Ik heb hem gemaakt in de vorm van een grote roze taart met symbolen over de liefde, zijn geaardheid en werk.’ Waarbij zij aangeeft dat de symboliek als volgt is te lezen: het hart, de rozen en duiven staan voor de liefde. De vleugels hebben betrekking op zijn naam en natuurlijk omdat hij is gaan hemelen. De kleur roze, de gouden pikjes in de slagroom en de bananen-kandelaars op het homo zijn. De gouden leeuw met getrokken zwaard, staan voor de ironie en zijn aversie tegen het koningshuis in zijn werk.

Originele kaarsen
Twintig jaar werd Vleugels as bewaard in deze urn. De urn stond al die tijd bij Ton Vorstenbosch thuis. Toen ook hij stierf in 2017 werd hun as samen verstrooid op De Nieuwe Ooster. Gerard van Heusden – de latere partner van Vorstenbosch – schonk de urn aan Museum Tot Zover. De originele kaarsen staan er nog in. Wie dit bijzondere funeraire object wil bekijken, kan op dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur Museum Tot Zover bezoeken.

Meer informatie over kunstenaar Guusje Beverdam www.guusjebeverdam.nl
Museum Tot Zover | Kruislaan 124 | www.totzover.nl

 

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here