Home Nieuwsoverzicht Cygnus, het gymnasium van Oost

Cygnus, het gymnasium van Oost

0
Rondleiders Roos en Darwin: ‘Niemand is hier gemeen.’

Wilde je vroeger bij de elite horen, dan stuurde je je slimme kind naar een gymnasium in de stad. Maar het gat in de markt werd bijna 15 jaar geleden opgevuld door het Cygnus Gymnasium. Nu komen de leerlingen ook vanuit de stad en West naar Oost, naar het markante gebouw op de hoek van de Vrolikstraat en de Wibautstraat.

Anneke Hesp | Dwars

De rij belangstellenden is tientallen meters lang en als ik langs de open vuren en gasbranders op het plein eindelijk binnen ben, krijg ik twee rondleiders. Roos komt uit de stad en haar broer ging haar voor naar het Cygnus. Het leek haar ook wel wat. Darwin komt uit west en wilde liever naar een ander gymnasium maar kwam hier terecht. Ze heeft er geen spijt van omdat niemand hier gemeen is. Het zegt veel over hoe zij zich hier voelt. Een ouderejaars denkt na over mijn vraag wat het Cygnus anders maakt. Uiteindelijk, meent ze, is de achtergrond van de leerlingen hier diverser dan bij andere gymnasia. Er zijn hier meer ouders die in het buitenland gevormd zijn. Wellicht is voor die ouders de missie die het Cygnus uitdraagt ook wat helderder dan die van andere gymnasia. Die grijpen vaak terug op het klassieke verleden. Het Cygnus daarentegen zegt te willen voorbereiden op wetenschappelijke arbeid en biedt daarom activiteiten aan waar wetenschappers komen vertellen over hun vak.

‘Welke achtste groeper verlangt naar Grieks?’

Spreektaal
Roos en Darwin nemen me mee naar lerares Ikram Ziani. Ze geeft Frans en werkt in de onderbouw met de Canadese methode van Wendy Maxwell. Daarin speelt gebarentaal een grote rol speelt. Nederlands wordt zo weinig mogelijk gebruikt. Als het je lukt om de hele les alleen Frans te gebruiken, krijg je daar een aantekening van, en die telt zeker mee bij je cijfer.

Die nadruk op de doeltaal als voertaal in de les ligt er ook bij Latijn. ‘Salve’ staat met grote letters geschreven op het bord waar docent Eric Sneiders ouders en leerlingen probeert mee te voeren. Een interessante benadering bij een zogenaamde dode taal. Waarom die dode talen nog steeds gegeven worden aan de gymnasia? Een tweedeklasser probeert mij een antwoord te geven. ‘Omdat alle talen daarvan afstammen.’

Verlangen naar Grieks
Het is niet aan mij om uit te leggen dat afstamming een omstreden begrip is in de taalkunde en dat er bovendien veel meer talen op de wereld zijn die ouder zijn dan Grieks en Latijn. En gaat het om het kennen van termen achter moeilijke begrippen, dan kan een taaldocent leerlingen in enkele lessen de meest belangrijke elementen daarvan bijbrengen. Zelfs voor een medische studie volstaat immers tegenwoordig ook atheneum? Maar een dergelijke ratio legt het in het geval van het gymnasium af tegen het verlangen van ouders om hun kind het hoogst haalbare te bieden.

‘De oude Romeinen hadden geen microfoons’

Opmerken dat er kamerleden en ministers zijn die op de mavo of havo zijn begonnen heeft weinig zin. Het verlangen om Grieks of Latijn te leren wordt kinderen eerder aangepraat dan interesse in een levende taal als Spaans, Russisch of Chinees. Jammer want juist de ontvankelijkheid voor het accentloos leren spreken van die talen is gebaat bij een zo vroeg mogelijke start terwijl niemand weet hoe een dode taal werd uitgesproken. De oude Romeinen hadden geen microfoons. En dan nog. Bij mijn studie in het buitenland verraste een professor mij steeds met Latijnse spreuken en keek mij daarbij doordringend aan omdat hij wist dat ik zijn enige student was die Latijn kende. Helaas sprak hij de woorden uit op zijn Engels zodat veel aan mij voorbij ging.

Veni, vidi, fietsie
Een echt gymnasiaal project is Veni, Vidi, Fietsie. In de vijfde klas verkennen de leerlingen de sporen die de Romeinen hier hebben achtergelaten door langs de Limes te fietsen. Die noordelijke grens van het Romeinse Rijk liep van Katwijk naar Nijmegen. In oktober fietsen de vijfdeklassers eerst van de Wibautstraat naar Katwijk, en volgen dan het spoor in enkele dagen. Van Lugdunum (Leiden), via Ultrajectum (Utrecht) naar Noviomagus (Nijmegen). Slapen gebeurt in tentjes en de terugweg gaat met de fietsen in de trein naar het Amstelstation. Als ze aankomen bij school gaan de grote rolluiken open en fietsen ze naar binnen waar de hele school ze verwelkomt. Deze ontvangst is slechts een van de activiteiten waarin alle leerlingen deelnemen en die er voor zorgen dat er geen grote scheidslijnen zijn tussen de jaarlagen. En ja, ook hier zijn er ouderejaars die verantwoordelijkheid nemen voor jongeren als hulpmentoren en in andere manieren van begeleiden. Maar ook andere middelbare scholen doen dat laatste.

Boekenlijst
Docent Engels Reggie Hensen spoort in zijn lessen leerlingen vooral aan creatief te zijn. Op deze manier weet hij ze te verleiden tot vooral veel productief taalgebruik in het vervaardigen van cartoons, muziekstukken, eigen boeken, raps, gedichten. Het eindexamen eist tegenwoordig onder andere dat leerlingen drie Engelstalige boeken moeten lezen. Die boeken geven zijn leerlingen de inspiratie om verder te gaan met hun Engels dan het bekende boeken lezen om kilometers te maken. Veel taaldocenten willen hun leerlingen veel meer boeken thuis laten lezen en laten die daarna oplepelen op het mondeling. Er ontwikkelt zich dan een schimmig spel tussen docent en leerling om te verbloemen dat niet al die boeken gelezen zijn. Onbevredigend voor zowel de docent als de leerling en een signaal dat het onderwijssysteem soms fraude uitlokt. Hensen is niet bang dat zijn leerlingen niet genoeg leren en wijst op eindexamenresultaten die ver boven het landelijk gemiddelde uitstijgen.

De rolluiken van het Cygnus aan de ‘Knowledge Mile’.

Rolluiken
Roos en Darwin nemen me het liefste mee naar de taallessen. Dat vinden ze interessant. Maar er zijn ook praktijklokalen voor vakken als technoscience, natuurkunde, scheikunde en biologie. En die zijn voor een gymnasium met nog geen 900 leerlingen bijzonder ruim en goed geoutilleerd. En zo hoort het ook op deze plek die in 1954 werd gebouwd om een ambachtsschool in te vestigen. Daarna kwam er een mbo in. Op de begane grond waren de rolluiken nodig zodat er auto’s en motoren naar binnen konden want er werden lessen autotechniek gegeven volgens docent Gerard Koster. Zijn opa was directeur van die ambachtsschool maar hij zelf werkt al sinds de oprichting bij het Cygnus Gymnasium. Eerst nog op de locatie van het Pieter Nieuwland College, later verhuisde het Cygnus naar de Linnaeushof en de laatste jaren aan de Wibautstraat: ‘Ik ben hier als kleutertje al geweest. En nu mag ik hier iedere dag lesgeven. Nog minstens vier jaar, tot aan mijn pensioen. Ik vind dat heel speciaal.’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here