Home Oostelijk Havengebied De Javabrug en de bewoners

De Javabrug en de bewoners

1
Sprong over het IJ: zo zou de fiets- en wandelbrug van Java-eiland naar Noord eruit kunnen zien.

Eind april organiseerde het stadsdeel twee bewonersavonden over de plannen om een fiets- en wandelbrug van het Java-eiland naar Noord aan te leggen. Eén bewonersavond vond plaats aan de Java-kant, één avond aan de Noord-kant. Sommige bewoners waren op beide avonden aanwezig. De IJopener was erbij in Noord en werd ondergedompeld in een mannenwereld van asfalt, liften, roltrappen en beweegbare brugdelen.

Tekst en foto Lisa Scheerder | IJopener

Verzakkende parken, drukte op de ponten, toename van het aantal ongelukken met scooters? De drukte in de stad is tegenwoordig vaak de boosdoener. Fietsers en gebruikers van de pont en ander openbaar vervoer voelen het al langer: het wordt alleen maar drukker in de stad. Vaak lukt het niet eens meer om meteen in de spits op de pont te komen, zo groot zijn de rijen. Een aantal ponten gaan aan je neus voorbij voordat je, met gebruik van licht geweld, op de veerboot een plaats weet te veroveren.

De situatie is zo nijpend dat de politieke partijen tijdens de college-onderhandelingen met een tussenakkoord kwamen dat in zijn geheel bestond uit maatregelen om de drukte in de stad te bestrijden. In dit akkoord is onder meer afgesproken dat de Passagiersterminal (PTA) geheel uit Amsterdam moet verdwijnen. Het zou een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van het aantal toeristen en dus de drukte in de stad.

Sprong over het IJ
Al een paar jaar wordt gewerkt aan ‘Sprong over het IJ’: de plannen van de gemeente om de vervoersbewegingen op het IJ te beheersen. Een van de maatregelen die het stadsbestuur voorstelt, is een vaste voetgangers- en fietsverbinding tussen de kop van Java en het Hamergebied in Noord: de Javabrug. Overigens zou de PTA dan sowieso weg moeten, omdat de grote cruiseschepen na de bouw van deze brug niet meer kunnen draaien op het IJ. Andere maatregelen van ‘Sprong over het IJ’ zijn meer en grotere veren, een voetgangerspassage bij de Noord-Zuidtunnel onder het IJ, een fietstunnel bij het Stenen Hoofd, een extra metrostation Sixhaven en een fietsbrug op de noordoever over het Noord-Hollands Kanaal.

Vorig jaar heeft de gemeenteraad besloten dat er een brug tussen de kop van Java en het Hamerkwartier in Noord zal komen. Er is wel onderzocht of een tunnel onder het IJ een realistisch alternatief zou zijn, maar de raad vond van niet. Het zijn niet zozeer de kosten. Zowel een tunnel als een brug kost rond de € 220 miljoen. De gemeente verwacht dat er veel minder gebruik gemaakt gaat worden van een tunnel. Het zou een gedoe zijn om erin te komen en als het donker is, is het niet de prettigste omgeving. De vervoerswaarde van een tunnel is minder, stelt de gemeente.

Desondanks was het besluit van de gemeenteraad om voor een brug te kiezen opvallend, omdat de verantwoordelijke minister, de provincie en het Havenbedrijf geen voorstanders zijn van een brug. Die belemmert de scheepvaart. Om aan dit bezwaar tegemoet te komen zal er een hoge brug gebouwd moeten worden: 11,35 meter op het hoogste punt. Zo kunnen er containerschepen met vierlaagse belading onderdoor. Ook moeten er beweegbare brugdelen voor zeilschepen worden aangelegd. Uiteindelijk om een dagelijkse stroom van 20.000 tot 30.000 fietsers, voetgangers (en scooters zolang die niet van de fietspaden mogen worden geweerd) te kunnen verwerken en de scheepvaart niet te verstoren.

Zes varianten
Inmiddels zijn zes varianten van de brug ontwikkeld die op de bewonersavonden aan het publiek zijn gepresenteerd. De reacties waren gemengd. Vooral omdat een aantal varianten een grote impact heeft op de bewoners van de kop van Java en die van de Motorkade in Noord. Eind 2018 zal de gemeenteraad een definitief besluit nemen over de brug: dan wordt duidelijk hoe en waar deze precies komt te liggen.

De eerste helft van 2019 wordt dit besluit vrijgegeven voor de inspraak en eind 2019 zou dan het uitvoeringsbesluit zijn. In 2021/2022 start de bouw en in 2025, precies voor SAIL, zal de nieuwe brug klaar moeten zijn. Toch is dit niet helemaal zeker: de Partij van de Ouderen heeft bij de gemeente een referendumverzoek ingediend. Deze partij wil geen brug maar een tunnel. Het zal blijken of de partij voldoende handtekeningen kan verzamelen (in totaal 28.200) om daadwerkelijk een referendum af te dwingen.

1 REACTIE

  1. Hou toch op over de Java brug, staat elk uur minimaal 30 minuten open voor de staande mast route en voor de zeeschepen enzovoort, dus ook de voet en fietsers, ook de hulpdiensten kunnen hier niet overheen en voordat je boven bent met klimmen ben je al moe, een tunnel is de goedkoopste oplossing en de beste oplossing, kijk naar Rotterdam en Antwerpen daar liggen al tunnels sinds de 2e wereldoorlog.