Home .Cultuur. De Kleine Prins: een project en een voorstelling

De Kleine Prins: een project en een voorstelling

0

Samenzweerderig staat een groepje mensen in een hoek van de studio. Ze hebben papieren in de hand waarvan ze teksten oplezen. Het gaat om een inburgeringambtenaar en de inburgeraars. Dit is een repetitie van de voorstelling over De Kleine Prins, naar het boek van Antoine de Saint-Exupéry.

Frits Vogels | Foto Eddy Ellert | Dwars

Het boek wordt in grote lijnen gevolgd, maar hier en daar veranderd naar thema’s van deze tijd. In de geest van De Kleine Prins dat als hoofdthema heeft: het verbinden van mensen en het uit de weg ruimen van misverstanden. In een scène wordt de kleine prins opgevoerd als pop en tegelijkertijd als vluchteling. Was er eerder nog sprake van een improvisatie, nu is de tekst, geschreven door Karien van Assendelft, letterlijk ontleend aan zinnen uit het echte protocol van toelating tot het Nederlanderschap. In een Nederlands dat ook mensen die hier geboren zijn maar half zullen begrijpen. Het uitspreken van deze tekst is aanvankelijk om te lachen, maar wordt al gauw belachelijk.

Ernst
Er wordt op een aanstekelijke manier gerepeteerd, heel betrokken en met creatieve inbreng van alle spelers. Ze hebben totaal geen probleem met de fragmentarische manier van werken: kleine scènes eerst uitproberen, los van het grote verhaal en dan de kleinere onderdelen in elkaar passen. Regisseur Diane Elshout geeft spelers de raad om zich op hun rol te concentreren: als zij licht en humorvol blijven zal de ernst van de ondergrond des te beter blijven hangen.

De Kleine Prins zelf is afkomstig van een andere planeet en hij is de enige pop in de voorstelling. Hij is bijna transparant en wordt bespeeld door acteur Alex Brouwer. Die speelt een dubbelrol: hij is ook de piloot uit het boek. Hij en de pop vormen een twee-eenheid en hij heeft hem al goed onder controle. Hij knokt nog met de loshangende beentjes, – vraagt zich af of die er niet af moeten. Hij voegt de daad bij het woord: trekt het onderlijf van de romp. Het voelt nu in de studio eventjes wreed, maar het publiek zal het niet merken, – de pop is nu minder compleet maar als symbool aanweziger. En ze kunnen er eventueel zo weer aan.

Moving
Enige tijd na deze repetitie praat ik met Diane Elshout, een van de drie artistiek leiders van Moving Arts Project (MAP), – de andere zijn Janine Toussaint en Noud Verhave. In hun werk onderzoeken ze samen met wijkbewoners en -organisaties, professionals, experts en kunstenaars wat samenleven betekent. Het ‘moving’ in de naam van hun groep heeft zo veel mogelijk betekenissen: ze willen medewerkers en publiek ontroeren door hun werk, ze zijn weinig honkvast en trekken door de buurt, – vooral op pleinen voelen ze zich thuis: de openbare ruimte hoort bij de bewoners, pleinen zijn van oudsher de plekken waar men samenkomt om ervaringen uit te wisselen. Maar ook de vele disciplines maken de projecten en daardoor de medewerkers beweeglijk: de drie leiders komen uit heel verschillende disciplines: Diane uit theater en dans, Janine is architect en stedenbouwkundige, Noud is beeldend kunstenaar en fotograaf.

Aanloop
Van maart tot en met juli 2019 duiken deze artistiek-sociale onderzoekers op zes locaties de Amsterdamse Transvaalbuurt in, – als experts van het dagelijks leven. Dat doen ze deze keer dus aan de hand van het boek De Kleine Prins. Net als de prins, die van planeet naar planeet trekt, kijken we met open blik en verwondering naar wat op het eerste gezicht vanzelfsprekend lijkt, maar bij nader inzien een van de beruchte bubbels uit ons dagelijks leven blijkt te zijn, waar we ongemerkt in verzeild raken. Dit dynamische onderzoek bestaat onder andere uit workshops, performances, beeldende kunst, lezingen, dialoog en theater. De resultaten uit het hele traject zijn de ingrediënten voor een expositie en theatraal slot op het Krugerplein in Amsterdam.

De voorstellingen zijn op 28, 29, 30 juni en 6, 7, 8 juli.

 

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here