Home Gemist De Rode Loper op School presenteert: Nep Nieuws!

De Rode Loper op School presenteert: Nep Nieuws!

In een workshop leren kinderen zelf een overtuigend nep-journaal te maken.

Tekst en fotografie: Babette van Harsselaar

Tablets, telefoons en televisie: Kinderen van nu worden dagelijks met een grote hoeveelheid filmpjes en foto’s gebombardeerd. Als je niet beter weet zou je alle berichten voor waar aannemen. Want als het op Facebook, Instagram of YouTube staat, dan is het zo. Of toch niet?

Tekst en foto Babette van Harsselaar

Op veel basisscholen worden kinderen gestimuleerd om ‘mediawijs’ te worden. Dit houdt in dat leerlingen enerzijds zelf leren multi-media apparatuur te gebruiken. Anderzijds leren kinderen over de werking van media. Kinderen die beter begrijpen hoe nieuwsberichten in elkaar steken, kunnen veel kritischer nadenken over de berichten die ze zien. Want lang niet alles is echt.

Het standpunt van de camera of het gebruik van een muziekje, kunnen de inhoud van het nieuwsbericht vervormen en manipuleren zo de kijker. Door hier zelf mee aan de slag te gaan, groeit hun begrip voor media en worden kinderen kritische mediagebruikers die echt van nep leren onderscheiden.

Vandaag in het Nepjournaal op Kunstmagneetschool de Kraal:

Man valt in chocoladesaus en wordt verkocht als chocopop in de supermarkt

Basisschool de Kraal eerste school van Nederland met robot-meester

Ali uit groep 5b speelt in kaskraker en wordt superster.

Een totaaltje
De Rode Loper op School biedt in het kader van het bevorderen van mediawijsheid, dit schooljaar het lesprogramma ‘Nep Nieuws’ aan. In een workshop van drie uur leren kinderen uit de groepen 5, 6 en 7 zelf een overtuigend nep-journaal te maken. De leerlingen maken kennis met de verschillende aspecten van een reportage. Zoals het vinden van een goed onderwerp, het werk van een regisseur en de rol van de presentator. Maar ze leren ook hoe je verschillende perspectieven en shots kunt gebruiken om je boodschap zo geloofwaardig mogelijk over te brengen. Wanneer gebruik je een close-up, een over de schouder of een totaaltje? Welk shot kan ik gebruiken om de kijker te misleiden?

Dan volgt de première
Er wordt in kleine groepjes gewerkt. De kinderen verzinnen een nep-onderwerp voor hun nieuwsbericht en verdelen de rollen. Ze bedenken welke camerapositie, voice-over en achtergrondmuziek ze willen gebruiken om hun kijkers te overtuigen dat hun nieuwsbericht echt is. Vervolgens wordt alles gefilmd met iPads en later ook gemonteerd. Dit alles doen de kinderen zelf. Aan het eind van de ochtend, als alle filmpjes klaar zijn, volgt de première. De filmpjes worden bekeken en besproken

Vaardig genoeg
Voor kunstdocenten Josefine Salden en Tine Reischl van NurLimonade Media is het stimuleren van mediawijsheid dagelijks werk. In heel Amsterdam verzorgen ze lessen voor elke groep uit het basisonderwijs. Zij brengen samen met De Rode Loper op School iets extra’s. Scholen beschikken namelijk niet altijd over de benodigde apparatuur. En niet alle leerkrachten voelen zich zelf vaardig genoeg in het maken en monteren van filmpjes. Dan is het goed dat er een beroep kan worden gedaan op professionals die niet alleen precies weten hoe media gebruikt kunnen worden, maar ook waarom het goed is om kinderen hier van jongs af aan vertrouwd mee te maken.

 

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here