Home Lezen en schrijven Échte winst is meer dan geld

Échte winst is meer dan geld

Petra Hoogerwerf: ‘Échte winst behaal je als je ook iets toevoegt aan de maatschappij’.

Ze heeft op het Java-eiland in het Oostelijk Havengebied haar eigen adviesbureau en schreef een boek over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Petra Hoogerwerf nam bedrijven en instellingen onder de loupe en concludeert: échte winst behaal je alleen als je ook iets toevoegt aan de maatschappij.

Tekst Liesbeth Beneder | Foto Marcel de Cnock | IJopener

Échte winst is meer dan geld verdienen. Het gaat ook om iets goeds te doen voor de samenleving. Maatschappelijk verantwoord ondernemen: hoe doe je dat? Adviseur en buurtbewoner Petra Hoogerwerf schreef er het boek Échte winst over. Het boek behoort tot de beste managementboeken van het jaar. Een goede reden voor een interview.

Dat moet een leuke verrassing zijn geweest om genomineerd te worden voor beste managementboek van het jaar?
‘Ja, dat was het zeker. De juryvoorzitter zei het goed: het is alleen al een prijs om genomineerd te worden. Wat een eer en erkenning voor mijn boek. De afgelopen weken verkeerde ik in feeststemming.’

Waar gaat het boek over?
‘Het schrijven van een boek is voor mij een avontuur. Na mijn vorige boek Vonk! wilde ik nu een boek schrijven dat mensen helpt met het in de praktijk brengen van hun idealen en het vergroten van hun impact in de samenleving. Ik heb veel onderzoek gedaan om uiteindelijk zeven stappen te formuleren hoe je tot een organisatie met maatschappelijke impact kunt komen. Daarnaast staat het boek vol met inspirerende voorbeelden van organisaties die het gelukt is om dit voor elkaar te krijgen.’

Waarom denk je dat jouw boek genomineerd is?
‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een onderwerp dat leeft. Veel bedrijven en organisaties hebben het gevoel: hier moeten we wat mee. Maar hoe? Ik probeer ze daar heel concreet mee te helpen. Daarnaast zie je dat goede doelen, nonprofitorganisaties en het bedrijfsleven steeds meer met elkaar verweven raken. Goede doelen moeten steeds zakelijker te werk gaan en van het bedrijfsleven wordt verwacht dat het zich niet alleen met geld verdienen bezighoudt. Van buurtinitiatief tot multinational: allemaal moeten ze aan de slag met het thema maatschappelijke impact.’

Maar wat is dat dan, ‘échte winst’?
‘Échte winst behaal je als je ook iets toevoegt aan de maatschappij. De grap is dat als je dit goed doet, het je als bedrijf of organisatie zelf ook winst oplevert. Het zorgt voor tevreden klanten en een organisatie waar werknemers graag werken. Je geloofwaardigheid wordt groter en het wakkert bij mensen sneller het vuurtje aan dat jij wil overdragen. Kortom, maatschappelijk verantwoord ondernemen zorgt voor dubbele winst: niet alleen het bedrijf maar ook de samenleving profiteert.

Mooi aan Oost is dat het wemelt van de buurtinitiatieven

Een succesverhaal is Taxi Electric in Amsterdam. De oprichters zagen dat veel 55-plussers geen werk meer kunnen krijgen en uit frustratie hierover zijn ze hun eigen taxibedrijf gestart. Ze kozen voor duurzaamheid en naast dat het personeel wat ouder is, rijden de taxi’s allemaal elektrisch. Het concept sloeg aan en het bedrijf blijft groeien. Wanneer het lukt een oplossing te bieden voor een probleem in de samenleving, dan gaat het vaak heel snel.’

Het boek is opgezet als handboek. Je hebt je adviesbureau Veleda hier in het Oostelijk Havengebied. Wat voor trainingen bied je aan?
‘Ik bied bedrijven en organisaties een Échte Winstscan aan. Deze brengt in kaart wat er beter kan als het gaat om maatschappelijk ondernemen. Daarnaast help ik bedrijven veranderingen teweeg te brengen om tot échte winst te komen. Wil je maatschappelijke impact hebben dan moet die instelling in alle haarvaten van je organisatie doorgevoerd worden. Het is niet iets dat je met een potje ‘goede doelen’ even kunt regelen. De hele keten moet ervan doordrongen zijn.’

Je woont en werkt in Amsterdam-Oost. Hoe gaat het hier met maatschappelijk verantwoord ondernemen?
‘Mooi aan Oost is dat het wemelt van de buurtinitiatieven. Neem bijvoorbeeld Buurtcoöperatie Oostelijk Havengebied, daar worden allerlei mooie dingen georganiseerd. In mijn buurtje zie ik ook veel betrokken bedrijven. In mijn boek interview ik succesvolle organisaties en sommige daarvan zitten in Oost, zoals de Impact Hub in het Tropenmuseum. Oost doet het eigenlijk heel goed. Het stadsdeelbestuur kan hier een belangrijke rol in spelen: door goed in te gaan op de zorgen van ondernemers op het gebied van veiligheid en bereikbaarheid wordt het voor hen makkelijker zelf iets extra’s te doen.’

Petra Hoogerwerf, Échte winst.
Uitgeverij SWP, 2017,
256 pagina’s, € 29,50.

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here