Home EtenDrinken Méér over eten: Brocolli of spruitjes

Méér over eten: Brocolli of spruitjes

Nick Heising praat je bij over gezond eten

Voor de meeste mensen wordt de keuze voor wat ze dagelijks eten puur bepaald door wat ze lekker vinden. Alhoewel we onze smaak mee gekregen hebben om te kunnen onderscheiden wat goed en niet goed voor ons is, is dit instrument bij vrijwel iedereen totaal uit balans.

Méér weten over eten. Nick Heising praat je bij.

Door Nick Heising

De krachtige smaakstoffen die in veel met name kant en klaar voedsel voorkomen, het vele zoet en zout dat we eten, heeft de smaak afgevlakt en ontregeld. Met als gevolg dat we gestuurd worden door een verlangen naar meer zoet, zout en krachtige smaken. Echter wanneer het lichaam meer in balans komt, dan kunnen we bewuster keuzes gaan maken en kan de smaak zich weer herstellen. De smaak kan dan weer dienen als instrument dat ons helpt te kiezen wat goed voor ons is en wat ons lichaam nodig heeft. Dan kan de smaak een krachtig instrument zijn om ons gezond te houden en om gezonder te worden. Dan komt dat wat we lekker vinden en dat wat goed voor ons is weer samen.

Wanneer kies je de ene of de andere groente? Broccoli, is de koning van alle groenten, wat gezondheid betreft biedt het een scala gezondheidsvoordelen. Broccoli en andere kruisbloemige groenten zoals spruitjes, zitten vol met sulforafaan, een belangrijke stof die het immuunsysteem versterkt. De werking op lichaamscellen van deze stof is zo sterk dat het zelfs kanker kan stoppen. Spruitjes produceren deze stof die, in staat is kanker te bestrijden en de ontwikkeling van nieuwe kankercellen te blokkeren.

Er is tot nu toe alleen onderzoek gedaan naar de werking van deze stof op borstkankercellen maar aangenomen wordt dat ook andere kankersoorten zoals prostaatkanker of lever- en dikkedarmkanker door deze stof worden geremd of gestopt. Waarschijnlijk is het zo dat ook de ziekte van Alzheimer, of een aantal symptomen daarvan met deze stof verminderd kunnen worden. Het is met deze voedingsstoffen wel zo, dat dat de biologische kwaliteit vaak veel meer van deze gezondheidsbevorderende stoffen bevat dan de niet-biologische.

Een andere factor om te overwegen is dat er moet relatief veel van gegeten moet worden om een goed meetbaar effect te bereiken. Echter door deze groentes regelmatig te eten, voorzie je het lichaam op regelmatige basis van deze werkzame stoffen, wat ook zijn effect heeft. Dus wanneer je de keuze hebt tussen een kant en klare hap waar qua voedingswaarde weinig of niets in zit en een zelf gemaakte maaltijd met broccoli of spruitjes, dan weet je dat je hiermee iets goeds doet voor je immuunsysteem. Ook zal het de smaak van je maaltijd ten goede zal komen wanneer je het zelf klaarmaakt.

Klaarmaken: je kunt spruitjes koken, maar ook smoren in olie in de wok of koekenpan. Bij het smoren blijven smaak en vitamines beter bewaard. Hetzelfde geldt voor broccoli. Broccoli kun je smoren in olie in de wok, met een beetje knoflook, of stukjes spek. Ook kun je het met aardappel in een één pans maaltijd maken wanneer je een snelle maaltijd wilt maken. Doe uien in de pan, voeg aardappel (kleingesneden,rauw een goed alternatief is rode aardappel die is nog sneller gaar) en stronken broccoli toe doe het deksel op de pan en laat een kwartier rustig smoren….en je kunt aan tafel.

Meer weten over gezond eten? Klik op de tag.

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here