Home Cultuur Foto’s van verlies en herinnering

Foto’s van verlies en herinnering

0
Nienke Steinitz - Shadowfall

Welke visie hebben nieuwe generaties op de dood? Dat is te zien bij de tentoonstelling Best of Class 2 in Museum Tot Zover. Op de foto’s van de vier exposanten is het thema dood niet letterlijk aanwezig maar wordt verbeeld in herinnering, verlangen, eenzaamheid, verlies, verdriet, melancholie en onmacht.

Tekst Anna ten Bruggencate Foto Vera van Almen, Nienke Steinitz

Met de serie Best of Class biedt het museum studenten of pas afgestudeerden op het gebied van kunst, design, architectuur en fotografie, de mogelijkheid om hun werk in een museale setting te laten zien. Na Dood & Architectuur in 2016 volgt nu een expositie van fotografen die net afgestudeerd zijn aan de Fotoacademie te Amsterdam.

Vlinders op papier
In de sfeervolle tuinzaal van het museum, hangen werken van vier fotografen die ‘iets’ met de dood hebben. Alle vier kozen ze voor een persoonlijke benadering van dit thema. Links na binnenkomst hangen papieren kleurenfoto’s, bevestigd aan de muur met twee grote spelden; ze bewegen zachtjes in de wind. Het zijn de Vlinders op papier van Rachel de Liefde. Zij is een van de vele nabestaanden van mensen die zelf een eind aan hun leven hebben gemaakt en wil via haar werk het taboe rond zelfdoding bespreekbaar maken. ‘Door mijn vlinders te vangen, wil ik het onaanraakbare aanraakbaar maken, het onbespreekbare bespreekbaar, voor mijzelf en al die mensen die direct en indirect te maken hebben met zelfdoding.’

Overzicht tentoonstelling met werk van Vera van Almen.

Ongrijpbaarheid van het bestaan
Aan de lange wand hangen grote foto’s die door hun abstractie en door de manier waarop kleuren zijn toegepast een verwantschap hebben met schilderkunst. Nienke Steinitz gebruikt de natuur, landschappen en locaties om haar thema’s in beeld te brengen. In haar foto’s creëert ze gelaagdheid, zowel op emotioneel vlak, als door middel van kleur, licht en reflectie. Op deze manier wil zij de ongrijpbaarheid van het bestaan verbeelden. ‘Eigenlijk maakt iedereen het in zijn leven wel een keer mee dat hij of zij afscheid moet nemen van iets of iemand. Ik breng de complexe emoties rond verlies in beeld.’

Tragiek en schoonheid
Vera van Almen heeft een melancholische blik op de wereld en gebruikt het thema verlies en verlangen in haar werk. Met haar esthetische fotografie laat ze zien dat tragiek en schoonheid met elkaar verweven zijn: ‘Door de schoonheid van tragedie te verbeelden zie ik dat ook verdriet iets moois heeft. Zo kan ik daar makkelijker rust in vinden.’ Op haar grote serene foto’s lijken de onderwerpen als het ware versluierd: je ziet ze, maar kunt ze niet aanraken. Onvoorspelbaarheid is van belang in Vera’s werk; de analoge fototechniek is hier bij uitstek geschikt voor.

Briefgeheim
Op een tentoonstellingsschot is een grote foto van gesloten ogen te zien. Bij nadere beschouwing, blijkt dit een fotocompositie van veel envelopjes te zijn. Een ontbreekt; het zijn 60 verstuurde brieven waarvan er 59 terugkwamen. Wat er in zit blijft geheim. Aan de andere kant van het paneel hangen kleine portretjes van een man; kleurenfotografie uit de jaren 80 die zo uit een fotoalbum lijkt te komen. Ook zijn er ‘verkruimelde’ foto’s in vitrinekastjes te zien. Het werk van Jasmijn Duterloo kenmerkt zich door een zoektocht die vaak start met een gemis in haar verleden. Zelf schrijft ze hierover: ‘Mijn verleden bestaat niet meer. Wat rest zijn herinneringen, opvoeding en familieverhalen. Maar deze zijn als feit onbetrouwbaar. Toch baseer ik ieder besluit voor mijn toekomst op mijn verleden.’

Best of Class 2: verlies | herinnering | fotografie, 27 mei t/m 23 september 2018, Museum Tot Zover, Kruislaan 124,
Check www.totzover.nl

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here