De gemeenteraad is in grote meerderheid akkoord met het voorstel van het college voor een voetgangers- en fietsbrug van Oost over het IJ naar Noord via het Java-eiland. Die brug is een onderdeel van een groot aantal maatregelen van het project ‘Sprong over het IJ’ die de bereikbaarheid naar Noord moeten verbeteren. Minister Schultz en Rijkswaterstaat zien liever een tunnelverbinding onder het IJ omdat een brug de scheepvaart belemmert. Toch zet Amsterdam het plan door.
Hoe de brug er uit gaat zien en wanneer de brug er echt komt is nog onduidelijk. Zeker is dat de brug hoog zal worden. De bouw zou in 2020 moeten beginnen, maar of dat haalbaar is, is maar de vraag. De discussie over de hoogte van de brug speelt daarin een rol. Wordt het 9.70 meter of 11,35 meter, schepen met vier lagen containers moeten er onderdoor kunnen. Dat is een hele klim voor fietsers en voetgangers. Zeker is dat de kosten voor de bouw van de Javabrug zo’n 100 miljoen zullen bedragen. Alle partijen in de gemeenteraad stemden voor het plan. Alleen de eenmansfractie van het CDA stemde teg