Home .Uit Pagina. Hele dag in de rij voor Sunmi; het mysterie van de K-Pop...

Hele dag in de rij voor Sunmi; het mysterie van de K-Pop rage

0
Atlantisplein, dinsdag 11.00 uur.

Begin van dit schooljaar raakte mijn dochter enkele vriendinnen kwijt aan een bizar fenomeen: K-Pop. ‘Ze zonderen zich ineens van iedereen af’. Het bleek te gaan om een totale verafgoding van Zuid-Koreaanse bands. Ik dacht eerst dat ik haar niet goed begreep, totdat ze Korean Pop googlede en een felgekleurde wereld bovenkwam vol gestileerde Koreaanse bandjes. Al vanaf tien uur in de ochtend staan er overwegend tienermeisjes in de rij bij Q-Factory voor zangeres Sunmi. ‘We hoeven niets aan promotie te doen, want K-Pop is zo verschrikkelijk populair!’

Hester Aalberts | Video Nikki van de Paverd

Aan het woord is Pearl Vink, marketing manager bij Q-Factory. ‘Sunmi is de derde K-Pop artiest in korte tijd die bij ons optreedt. Eerder hadden we Epic High en Ateez: ook meteen uitverkocht. De fans vormen een ontzettend hechte community en betalen klauwen met geld voor tickets. Helemaal als die inclusief een high touch met de artiest is.’ Buiten op het Atlantisplein bewegen kleurrijk uitgedoste meisjes synchroon op catchy liedjes.

Pearl: ‘Ze komen hier expres zo vroeg naartoe om alvast samen met de community te dansen en te praten over alles dat met K-Pop te maken heeft.’ Ik vraag haar wat deze muziekstroming zo populair maakt. De liedjes zijn immers Koreaans en dus onverstaanbaar. ‘K-Pop fan zijn maakt je nét even anders dan de rest. De liedjes liggen makkelijk in het gehoor en zijn zogenaamde earworms: als je ze één keer hebt gehoord krijg je ze niet meer uit je hoofd. Er horen gelikte dansjes bij en de artiesten zijn enorm fashionable. Zuid-Korea is sowieso ontzettend hip, ook qua mode’.

Hysterie onder de fans
Zuid-Korea ontzettend hip? Heb ik onder een steen gezeten? ‘Misschien helpt het als je ze vergelijkt met boybands van vroeger,‘ legt Pearl uit. ‘Die waren ook heel gelikt. En net als toen moet je de fans zoeken in de categorie meisjes vanaf veertien . Zo’n 5 procent van ‘Miya-ne’ – zoals Sunmi’s fans zich noemen – bestaat uit jongens, meer niet.’

Waar K-Pop artiesten optreden breekt regelmatig totale hysterie uit onder de fans. Denk aan Beatles taferelen. Ze hebben miljoenen volgers op social media en hun video’s genereren honderden miljoenen streams. Daarmee doen ze niet onder voor bijvoorbeeld Ed Sheeran, Beyoncé en Justin Bieber. De verschillende groepen hebben bovendien super actieve fanclubs.

BTS is veruit het populairst in het genre. De band bestaat uit een batterij op het eerste gezicht identieke, mooie jongens met verschillende kleuren haar. Vorig jaar oktober was hun optreden in Ziggodome letterlijk binnen minuten uitverkocht, ondanks de extreem hoge ticketprijs.

Vanavond 4 juni staat K-pop icoon Sunmi in Q-Factory. Met diverse hitsingles, waaronder Gashina, Heroine en Siren, timmert ze mondiaal lekker aan de weg.

De gemiddelde leeftijd zal door mijn aanwezigheid flink omhoog worden getrokken. Na het optreden zal ik me aansluiten in de lange rij voor die felbegeerde 촉감이 좋은, oftewel: een high touch met Sunmi herself. Ik denk wel dat wij Nederlandse meiden behoorlijk moeten bukken: Sunmi is namelijk 1,60 meter.

Het eenmalige concert van Sunmi in Q-Factory is tot op de laatste kaart uitverkocht.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here