Home Gemist Hulpzuilen overal in de stad, maar niet in Oost

Hulpzuilen overal in de stad, maar niet in Oost

Voor Amsterdammers met een hulpvraag brengen KOPPL-hulpzuilen mensen snel en makkelijk in contact met de juiste instantie. Ze schieten overal in de stad als paddenstoelen uit de grond. De ‘tablets op een pilaar’ zijn te vinden op publieke locaties zoals bibliotheken, wijkcentra, buurthuizen en zelfs in een supermarkt. Alleen in Oost staan ze er nog niet. Waarom is niet duidelijk.

Hester Aalberts

In buurtcentrum ‘t Claverhuis in hartje Jordaan staat één van de drieëntwintig zuilen die Amsterdam inmiddels telt. Ilja is toegankelijkheidsvrijwilliger vindt het een machtig mooi ding. ‘Hij is  laagdrempelig, discreet en gebruiksvriendelijk en daardoor ook geschikt voor mensen die minder digitaal of taalvaardig zijn. En je kunt er terecht met de meest uiteenlopende vragen. Ook buiten kantooruren.’

Onder de knop Ik heb hulp nodig verschijnt een scala aan mogelijkheden: thuishulp, gezinshulp, geldzaken, gezondheid & zorg, wonen, werken, inkomen. ‘En als jouw vraag er niet tussen staat dan typ je die gewoon in.’ Ilja tikt in dat ze een maatje zoekt. ‘Nu nog even mijn postcode en dan kan ik een organisatie kiezen. Telefoonnummer invoeren, bevestigen en klaar! Binnen drie dagen word je benaderd.’ Als het aan haar ligt komen er zuilen in alle buurthuizen en bibliotheken, bij alle stadsdelen en zo mogelijk ook in verzorgingshuizen.

Marnix Kistemaker is één van de drie initiatiefnemers van KOPPL. Samen met collega’s Melle Meijer en Maarten van de Weijer legt hij de lat hoog. Zijn motivatie is dan ook groot. ‘We hebben alle drie van dichtbij mantelzorg meegemaakt. In al die gevallen ging het om een ziekbed waarbij het organiseren van zorg en ondersteuning een groot probleem vormde. Wij vonden dat het veel makkelijker kon en vanuit die overtuiging is KOPPL ontstaan.’

Volgens Marnix is er veel versnippering tussen vraag en aanbod. ‘Als je vanuit een hulpvraag op internet gaat zoeken, beland je in een web van losse linkjes en websites waar je als gewone Amsterdammer makkelijk in verdwaalt. Neem bijvoorbeeld Oost. Naast de bekende instanties als bijvoorbeeld Humanitas zijn daar ook meerdere uitstekende lokale buurtbalies actief. Ook dáár zal KOPPL de bewoners van Oost naar verwijzen.’

Binnenkort kan KOPPL ook thuis worden gebruikt, maar daar moet Amsterdam nog even op wachten. ‘Eerst focussen wij ons nu op volledige uitrol’, geeft Marnix aan. ‘We zijn nog niet compleet. Onze zuilen staan in alle stadsdelen, behalve in Oost. Zodra we die dekking rond hebben kunnen we naar heel Amsterdam communiceren dat KOPPL bestaat. Dan kunnen we nog meer mensen helpen’. Ook wil Marnix talen toevoegen. Onze zuil kent al Nederlands, Engels en Spaans. Arabisch en Turks staan nu bovenaan de wensenlijst.’

Op de vraag waarom er in Oost nog geen KOPPL-hulpzuilen staan laat een woordvoerder van stadsdeel Oost weten dat het niet duidelijk is of de zuilen er komen. Wel loopt er al enige tijd een stedelijk onderzoek naar de manier waarop Amsterdammers op een uniforme manier ondersteuning kunnen vinden. ‘KOPPL is hier onderdeel van. Het is wachten op de uitslag van het onderzoek.’

Check  www.koppl.nl

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here