Home Gezond Iedere dag 40.000 gedachten

Iedere dag 40.000 gedachten

0

 

Een mens heeft zo’n 40.000 gedachten per dag. En die zijn vaak niet positief. Roy Carton ziet in mindfulness een middel om mensen gezonder te laten zijn en zich meer met hun buurtgenoten verbonden te voelen. ‘Als je samen aan mindfulness doet, ervaar je de heilzame effecten én het verruimt ook je horizon.’

Tekst Rose Bartholomé | Foto Frank Schoevaart

Onze maatschappij is aardig stressvol. Maar wat doe je eraan? Therapie of medicijnen? ‘Wellicht is mindfulness iets voor jou,’ suggereerde mijn huisarts. Zo kwam ik enige tijd geleden terecht bij Roy Carton van Mediteren in Oost. Een dure cursus kon ik niet betalen. Van al te veel zweverigheid hield ik niet. Mediteren in Oost vroeg alleen een kleine bijdrage voor de huur van de ruimte én was niet zweverig.

Roy Carton, gepensioneerd psychotherapeut en geestelijk verzorger, zet zich in voor mindfulness in de buurt. ‘Ik wil door mindfulness de lichamelijke en geestelijke gezondheid bevorderen en tegelijkertijd werken aan onderlinge verbondenheid in de wijk. Dat mindfulness heilzaam is voor lichaam en geest is al jaren bekend. Dat mindfulness ook het samenleven stimuleert, is minder bekend.’

Mindfulness maakt je leven bewuster, rustiger en vooral vrolijker

Carton begon zijn loopbaan in de thuiszorg bij ouderen. De contacten met mensen in de laatste fase van hun leven hadden grote invloed op hem. Mensen die aan het einde van hun leven pretentieloos zichzelf waren, motiveerden hem door hun wijsheid.

Toen hij in Den Dolder in de psychiatrie werkte, ging hij theologie studeren. Hij vond verdere verdieping door een studie psychologie en psychotherapie. Hij vestigde zich als psychotherapeut. In de laatste fase van zijn loopbaan werkte hij behalve als psychotherapeut ook als geestelijk verzorger in het Sarphatihuis.

Waarom ben je met mindfulness begonnen?
‘In de ‘gewone’ psychotherapie miste ik een dimensie. Een dimensie die ik wel zag bij verschillende meditatievormen, bijvoorbeeld in de joodse sabbat en het boeddhisme. Ik doe aan meditatie sinds mijn 16e. Jon Kabbat-Zinn, hoogleraar aan de universiteit van Massachusetts paste in 1979 als een van de eersten mindfulness toe in een medische setting. Ik zag daarin de onderbouwing en uitwerking van waar ik zelf al mee begonnen was. Als cognitief therapeut werd ik opgeleid in het veranderen van negatieve gedachten. Bijvoorbeeld een gedachte als ‘Ik leer het ook nooit’. Bij cognitieve therapie ga je zo’n automatisch optredende zelfveroordeling ontrafelen en adviseer je wat een realistischer gedachte kan zijn. Maar je blijft oordelen. En dat doet mindfulness niet.’

Wat is mindfulness?
‘De aandacht bij een ervaring in het huidige moment houden zonder daarover te oordelen. Veel mensen zijn vaak zo druk met oordelen en plannen dat ze afwezig zijn in het hier-en-nu. Bijvoorbeeld: je staat onder de douche met je lijf, maar bent met je hoofd op het werk. Terwijl je dan intussen van alles doet op de automatische piloot. Dit soort afwezigheid in het eigen leven, maar ook in het samen-leven komt veel voor. Mindlessness. Een mens heeft zo’n 40.000 gedachten per dag. Daarvan is 70% negatief, heeft een alarmerende functie, of bevat een zelfveroordeling.’

Carton vervolgt: ‘Met behulp van je ademhaling train je je hersenen om de aandacht bij je lichaam te houden. Dat maakt je leven bewuster, rustiger en vooral vrolijker. Het gaat om een manier van leven waarbij je opener, oplettender en bewuster in het leven staat. Net als fietsen en zwemmen is het een eenvoudige, neutrale techniek. Dat kan iedereen leren. Het is een manier van leven waarbij je opener, bewuster en oplettender wordt. Mindfulness is een onderdeel van bijna alle religies, maar zelf is het niet iets religieus. Als je sámen aan mindfulness doet, ervaar je niet alleen de heilzame effecten, maar het verruimt ook de horizon omdat je mensen ontmoet met verschillende achtergrond.’

Psychologische gezondheidszorg
Inmiddels is mindfulness een vast onderdeel van de reguliere geestelijke gezondheidszorg. ‘Eigenlijk is dat grappig,’ vertelt Carton, ‘want het woord geestelijk in geestelijke gezondheidszorg gaat niet over de geest, maar over de psyche. Nu mindfulness onderdeel is van het behandelaanbod, draagt de Geestelijke Gezondheidszorg, de GGZ, eindelijk die naam terecht. Ik kan daar wel om grinniken.’

De reguliere gezondheidszorg biedt nu cursussen mindfulness aan. Huisartsen in Oost verwijzen daarvoor door naar Punt P, onderdeel van Arkin, een grote GGZ-instelling in Amsterdam.’

Trainen
‘Net als je spieren hebben je hersenen training nodig om fit te blijven. Een cursus mindfulness is daar zeer geschikt voor volgens het moderne hersenonderzoek. Maar het effect ebt langzaam weg als je het niet blijft beoefenen. Dat was een van de redenen dat ik drie jaar geleden met Mediteren in Oost begon,’ aldus Carton. ‘Op dinsdagmiddag geef ik nu mindfulness-instructie in Buurtruimte De Eester, voor beginners en gevorderden. Iedereen kan een keer binnenlopen en meedoen. De vrije inloop is geschikt voor wie naar een meer ontspannen levenspatroon zoekt.’

Voordeur op een kier
Voor wie geen instructie wil, maar stilte, organiseert Carton op maandagavond stiltemeditaties. ‘Die avond blijkt een rustpunt voor mensen die werken en stress hebben. Deelname veronderstelt dat je de basisvaardigheden kent. Je kan stilletjes binnen komen of in stilte weer weggaan, wanneer je wilt. De voordeur staat altijd op een kier. Maar er gebeurt heel veel in die stilte. Er heerst een sterke verbondenheid. Een verbondenheid die niet ontstaat via het verstand. ‘Achter onze woorden schuilt de boodschap van het hart,’ zegt Rumi. Je komt voor jezelf, en toch ben je met elkaar verbonden.

Check Facebook: Mediteren in Oost | 06 5518 8737 | roycarton@gmail.com

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here