Home Overzicht IJ-zijde Centraal Station nadert voltooiing

IJ-zijde Centraal Station nadert voltooiing

0
Zo ziet de IJ-zijde van het Centraal Station er na de voltooiing uit.

Het Centraal Station is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd, zowel binnen als buiten. Met name aan de kant van het IJ kun je dat heel goed zien. Die zijde van het station is dan ook een van de grootste infrastructurele projecten in Amsterdam van de afgelopen jaren. Het is nu een vervoersknooppunt dat niet langer met de rug naar het IJ en Noord staat, maar middenin de stad ligt. De onlangs officieel geopende IJ-hal is de tweede hoofdentree van het station geworden, met winkels, verblijfsruimtes en straks een ingang naar de Noord/Zuidlijn.

De bouw en inrichting van de IJ-hal onder het busplatform is nu voltooid. Vanuit deze hal stappen reizigers makkelijk over tussen trein, bus, pont, taxi en straks ook metro. Zowel de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel, de Cuyperspassage als de nieuwe IJ-passage zijn via de IJ-hal bereikbaar. Daarnaast is de IJhal een prettig verblijfsgebied geworden, met een grote verscheidenheid aan restaurants en servicewinkels. Onder het nieuwe busplatform – dwars liggend bovenop de Noord/Zuidlijn – loopt de Michiel de Ruijtertunnel waar het autoverkeer doorheen gaat.

Ingewikkeld kruispunt
Afgelopen najaar werd de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel onder het station geopend. Op dat moment is ook de nieuwe ‘gedeelde ruimte’ in gebruik genomen: een spraakmakend gebied zonder voorrangsregels voor de diverse verkeersdeelnemers. Dit is een goede oplossing voor dit ingewikkelde kruispunt gebleken. Aan de west- en oostzijde van de overkapping van het station zijn nu ‘kiss & ride’- stroken, waar reizigers gemakkelijk kunnen worden opgehaald of afgezet. Waar een jaar geleden op de De Ruijyterkade nog auto’s reden, kunnen mensen nu fietsen en flaneren langs het IJ.

Nieuwe promenade
De kade ziet er al heel anders uit. In plaats van asfalt liggen er voetpaden van grijs natuursteen en fietspaden met rood asfalt. Daarvoor is hetzelfde materiaal als voor de ‘Rode Loper’ gebruikt, die aan de centrumzijde van het station begint. Voor de nieuwe IJ-zijde van Amsterdam Centraal was een kade-uitbreiding nodig. In de oude situatie lag de oeverlijn van het IJ ongeveer 27 meter uit de gevel van het station. Door land te winnen is de kade in de richting van het IJ bijna 40 meter breder geworden en ligt daarmee nu op circa 65 meter uit de gevel van het station.