Home Kunst Japanse ambacht en design verrassen op ‘Mono Japan’

Japanse ambacht en design verrassen op ‘Mono Japan’

0

‘Mono Japan’, een culturele beurs van authentieke en hedendaagse Japanse ambachten en design. Voor de tweede keer organiseerde het Lloyd Hotel dit weekend deze kennismaking met Japanse ontwerpers en producten. Erg leuk om zo kennis te maken met de Japanse cultuur, die uit veel meer bestaat dan alleen maar sushi.

Beeld Odette Kleeblatt

In hotelkamers op verschillende etages van het monumentale hotel presenteerden Japanse ontwerpers hun producten met keramiek, maar ook sieraden, stoffen en veel andere producten. Met verrassende workshops zoals thee schenken, telraampjes maken en natuurlijk koken kreeg je Japan ook ‘in de vingers’. Behalve de expositie is het ook bijzonder om door het gebouw te kunnen zwerven en inkijkjes te nemen in de vaak verschillende en bijzondere kamers.

Het Japanse woord ‘mono’ staat voor ‘object’ of ‘product’. Met zijn eenvoud, verfijning en uiterste zorg voor kwaliteit, verdienen de Japanse ambachten een speciale plaats in de designwereld. Artistiek directeur van het Lloyd Hotel, Suzanne Oxenaar: ‘Mono Japan gaat niet alleen over het ambacht, maar ook over de ambachtslieden die vaak hun vaardigheden door de generaties heen hebben aangescherpt. Mono Japan producten stellen ons in staat om de kennis te maken met het dagelijks leven in Japan en de kunsten en ambachten. Verrassend, Japanse en Nederlandse ambachten hebben veel met elkaar gemeen, beide worden gekenmerkt door een minimale en functionele eenvoud en schoonheid. Misschien is dit precies de reden waarom de Nederlanders zoveel van Japans design houden.’

Mono Japan is een mooie kennismaking met Japans design op de juiste plaats. Het Lloyd Hotel dat zich terecht ook Culturele Ambassade noemt. Volgend jaar weer? Wij zullen er zijn.