De monumentale Figeekraan nummer 2868 aan de Surinamekade in het Oostelijk Havengebied wordt omgebouwd tot hotelappartement. Aan de restauratie en herinrichting is begonnen. De kraan is ontmanteld en over het water per ponton vervoerd naar een werf in Friesland. Daar wordt de kraan gerestaureerd en ingericht als appartement. Naar verwachting zal de gerestaureerde kraan in het voorjaar worden teruggeplaatst op de huidige plek.
Aan de Surinamekade stonden veel van dergelijke kranen en alles bij elkaar in het Oostelijk Havengebied honderden. Kraan nummer 2868, die in 1958 door de firma Figee werd geleverd aan de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij (KNSM) is als enige kraan behouden gebleven. Na een verzoek van Erfgoedvereniging Heemschut en het Cuypersgenootschap is de KNSM-kraan geaccepteerd als gemeentelijk monument. Jarenlang is gesproken over een nieuwe bestemming. De gepensioneerde kraan wordt nu ingericht als luxe hotelappartement. Naast voor gasten wordt de kraan ook een maand per jaar opengesteld voor nieuwsgierige bezoekers.
De havenkraan is een icoon uit de geschiedenis van Amsterdam. Hij werd in 1958 geplaatst door de firma Figee aan de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, de KNSM. Figee was een gerenommeerd bedrijf als het om havenkranen ging. Hendrik Figee startte in 1836 in Haarlem een timmerfabriek, maar voegde er later een werkplaats aan toe voor het repareren en produceren van ijzeren werktuigen. Deze tak groeide uit tot een machinefabriek.
Ook op de NDSM-werf in Noord staat een gepensioneerde overslagkraan. Deze kraan is gerestaureerd en omgebouwd tot een klein, zeer exclusief hotel, het Feralda Kraanhotel met drie luxe suites, elk met een oppervlakte van 35 m². Je kunt er ook bungee-jumpen. Daar is straks bij de KNSM-kraan geen sprake van.