Home EtenDrinken Meer weten over eten: de pompoen

Meer weten over eten: de pompoen

Nick Heising praat je bij over gezond eten

Elk jaargetijde stelt andere eisen aan lichaam en geest. De herfst is de overgang van de warmte van de warmte van de zomer, de kou van de winter. Het is het begin van het meer wennen aan de kou en het terugtrekken in huis. Daarmee is het ook een terugtrekken naar meer naar binnen gericht zijn in plaats van naar buiten gericht zijn.

Méér weten over eten. Nick Heising praat je bij.

Door Nick Heising

Pompoen is een groente die heel veel voedingsstoffen bevat, veel vezels en veel vitamines en mineralen.

Bloeddruk en zenuwstelsel
Pompoen bevat heel veel kalium, dit is een belangrijk mineraal voor het zenuwstelsel en voor de bloeddruk. Kalium speelt een belangrijke rol in het doorgeven van de prikkels van het zenuwstelsel. En kalium speelt ook een belangrijke rol in het in evenwicht houden en brengen van de bloeddruk. Kalium is samen met natrium bepalend voor de bloeddruk. Omdat de meeste mensen veel keukenzout binnen krijgen door eten van  kant en klare dingen producten, krijgen ze vaak te weinig kalium binnen waardoor de bloeddruk stijgt. Het eten van groenten en met name in dit geval pompoen, zorgt ervoor dat de verhouding tussen kalium en natrium weer in evenwicht komt en de bloeddruk kan dalen. Bloeddruk wordt niet bepaald door de hoeveelheid  keukenzout( NaCl) maar door het evenwicht tussen  Kalium en Natrium

Antioxidant en Ogen
Ook bevat pompoen veel antioxidanten in de vorm van vitamines, of beter gezegd een voorstadium van vitamine A, namelijk bètacaroteen.

Bètacaroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine A zodra het lichaam dat nodig heeft. Vitamine A is belangrijk in allerlei processen in het lichaam en we kennen het vooral omdat het belangrijk is voor het gezond houden van de ogen. Maar ook voor het hart, de longen en het immuunsysteem en het maken van nieuwe cellen is  vitaminen A essentiële.

In deze tijd van overgang van warm naar koud speelt de bètacaroteen een extra rol in het versterken van het immuunsysteem, waardoor we beter bestand zijn tegen bacteriën en virussen.

De antioxidantfunctie van een name bètacaroteen in het lichaam is belangrijk omdat het er voor zorgt  dat schade aan de cellen wordt voorkomen of hersteld wordt.

Darmen en immuunsysteem
Pompoen bevat een veel vezels, deze zorgen voor een voeding van de enzymen in de darmen, een betere doorstroming in de darmen, en vezels vormen een voedingsstof voor het opbouwen van het immuunsysteem hetgeen gebeurt door enzymen in de darmen.

De vezels zorgen uiteraard ook voor dat je eerder vol zit en dus minder eet.

Vruchtbaarheid
Voor vrouwen die zwanger willen worden is pompoen goed omdat het ook ijzer (net als spinazie, bonen de mate en rode bieten) bevat en de vruchtbaarheid bevordert.

Slaap
Pompoen bevat ook veel triptofaan , een eiwit wat belangrijke rol speelt in slaap, het helpt je om dieper te slapen een beter ontspannen. Ook zorgt pompoen daarmee voor een betere serotonineproductie die helpt om je stemming te verbeteren.

Bereiding
Van de bekende oranje pompoen hoef je de schil  die extra voedingsstoffen bevat , niet te verwijderen maar volstaat , schoonmaken. Zodra je het bakt of kookt wordt de schil zacht en goed eetbaar. Er zijn talloze manieren om pompoen klaar te maken, je kunt het koken, bakken of er puree van maken. Je kunt het combineren met uien en wortelen.

Maar je kunt bijvoorbeeld ook een pompoen, chocola en yoghurt dessert maken wanneer daar nog een keer kaneel , honing en cacao aan toevoegt heb je een heerlijk dessert.

Pompoenpitten extra gezond
Pompoen pitten zijn weer zeer gezond omdat ze veel zink bevatten, en zink is van essentieel belang voor het immuunsysteem, en bij mannen voor een gezonde prostaat.

Drs Nick Heising | www.life.nl  |www.healthcoachme.nl

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here