Home EtenDrinken Méér over eten: Kersen

Méér over eten: Kersen

Nick Heising praat je bij over gezond eten

Het is( op weg om) weer zomer( te worden, laten we hopen dat de bijhorende temperaturen ook echt komen!). Het is de tijd waarin er meer fruit in de winkels en op de markt is.

Méér weten over eten. Nick Heising praat je bij.

Door Nick Heising

Elk fruit en elke soort groente heeft zijn eigen bijzondere eigenschappen en is daarmee bijzonder voedend voor een bepaald orgaan of functie van het lichaam. Eén van de eigenschappen van fruit en groente is dat ze een kleur hebben. NIets bijzonders zul je misschien zeggen, maar het blijkt steeds vaker uit onderzoeken, dat die stoffen die de plant zijn kleur geven juist erg belangrijk zijn voor die plant én voor onze gezondheid. Deze natuurlijke kleurstoffen blijken belangrijke antioxidanten te zijn. Antioxidanten zijn stoffen die ons beschermen tegen aftakeling en ziekte. Simpel gezegd kun je stellen dat zoveel te meer je er van binnen krijgt, zoveel te beter je bescherming tegen aftakeling en ziekte. De verschillende kleuren van de verschillende soorten fruit en groente hebben allemaal een net iets anders effect en beschermen daarmee net weer iets anders in het lichaam.

Mei is de kersenmaand. Vrijwel iedereen vindt kersen lekker. Kersen zijn het rood of zelfs paars van kleur en deze kleur wordt bepaald door antioxodant stoffen die anthocyanen heten. Ze hebben verschillende positeive effecten op het lichaam. Al bijna een eeuw geleden in 1950 ontdekte een man in Texas die ernstige jicht had dat het eten van kersen zijn klachten deed verminderen. Zelfs een kleine hoeveelheid van zes kersen per dag zorgde er voor dat hij na verloop van tijd geen pijn en klachten meer had.

Iets anders waar deze blauw paarse antioxidant stoffen effect op hebben is een hoge bloedsuikerspiegel. Door dat mensen te veel koolhydraten( suiker, brood, pasta, koekjes en teveel slechte vetten) eten raakt de alvleesklier overbelast. Dit leidt tot bloedsuiker problemen en uiteindelijk zelfs diabetes. Blauwe vruchten zoals kersen blijken een deze hoge bloedsuikerspiegel tegen te gaan en daarmee de kans op diabetes te verminderen.

Ook zijn anthocyanen goed voor hart en bloedvaten, ze zorgen voor het verminderen van de schade aan hart en bloedvaten en houden de wanden van aderen langer gezond en flexibel. De vitamine C die bijna alle vruchten bevatten, is ook een belangrijke antioxidant. Van Vitamine C is aangetoond dat het ontstekingen vermindert, hart en vaatziekten helpt voorkomen en zelfs dat het kanker helpt voorkomen.

Onderzoek in Japan heeft aangetoond dat anthocyanen in staat zijn vetcellen veel beter te laten werken (vetten worden daardoor sneller verbrand). Het onderzoek is gedaan door Professor Takanori Tsuda volgens hem biedt dit onderzoek nieuwe mogelijkheden om mensen te beschermen tegen het syndroom X, dat is een ziektetoestand die vooral gekenmerkt wordt zwaarlijvigheid en een hoge bloeddruk. Mensen die hieraan lijden hebben een duidelijk groter risico om hartpatiënt te worden.

Weer ander onderzoek heeft geeft aanwijzingen dat het eten van blauwe en paarse vruchten een beschermende effect heeft tegen Alzheimer. Het is niet zo gek, daar Alzheimer te maken heeft met dichtslippende haarvaten in de hersenen en de antioxidanten uit de vruchten zorgen er juist voor dat deze haarvaten langer in goede conditie blijven.

Genoeg motivatie om een pondje verse kersen te gaan halen bij de groenteman of op de markt? Was ze goed door ze een tijdje in het water te laten liggen of nog beter met fruit en groentespoeling te wassen zodat je zeker weet dat alle gifstoffen verwijderd zijn.

Meer weten over gezond eten? Klik op de tag.

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here