Home EtenDrinken Meer weten over eten: asperges

Meer weten over eten: asperges

Nick Heising praat je bij over gezond eten

Lente tijd is asperge tijd. Het is een heerlijke groente die je slank houdt en je gezondheid versterkt!

Méér weten over eten. Nick Heising praat je bij.

Door Nick Heising

Asperges zijn gezonde seizoengroenten die al bij de Egyptenaar bekend waren. Zij kweekten asperges om hun medicinale eigenschappen. Oorspronkelijk komt de asperge uit India en werd daar gewaardeerd zowel om zijn smaak als zijn medicinale eigenschappen.

Er zijn drie soorten asperges, witte, groene en paarse. De paarse variant komt het minste voor en is de enige die ook rauw gegeten kan worden.

De witte asperge groeit in de grond en blijft wit omdat hij geen daglicht ziet. De groene en paarse asperges groeien boven de grond. De witte asperge moet altijd worden geschild. Bij de groene en paarse is dit niet nodig.

Na het eten van asperges kan het zijn dat je urine anders ruikt. Dit heeft er mee te maken dat de asperge zwavelhoudende stof bevat.

Voedingsstoffen in asperges

Asperge bevat veel verschillende voedingsstoffen, zijn bijzonder voedzaam en bevat een groot aantal vitamines. 100 gram asperges bevat 6 procent van de aanbevolen hoeveelheid vitamine K, 15 procent van de aanbevolen hoeveelheid vitamine A. Ze zijn rijk aan foliumzuur(B11),B1, vitamine C, vitamineB2,B3, vitamine E, B5<B6.

De asperge bevat veel mineralen, vooral ijzer, koper, mangaan, kalium, fosfor, zink, magnesium, selenium, en calcium. Daarnaast bevat het aminozuur crypto en ook nog eiwitten.

Ook bevat de asperge veel fytonutrienten. Dit zijn biologisch actieve stoffen die belangrijk zijn voor veel verschillende processen, bijvoorbeeld het tegengaan van ontstekingen.

Asperge heeft een sterke antioxidantwerking. Dat helpt tegen ontstekingen in het lichaam zelfs als die nog niet zichtbaar zijn Hierin spelen onder andere de bètacaroteen, vitamine C, vitamine E en mineralen alleen zink en mangaan een rol.

De B vitamines in de asperge zijn ook belangrijk voor het reguleren van de bloedsuikerspiegel en daarom goed voor suikerpatiënten. De vezels in de asperge zijn weer belangrijk voor de werking van de darmen en daarmee een voedingsbron voor de productie van hormonen en enzymen.

In asperge zitten verschillende stoffen die een rol kunnen spelen in het voorkomen van kanker zoals het aminozuur als asparagine. Dit aminozuur zou rol spelen in het voorkomen en zelfs het genezen van leukemie.

Asperges zijn vochtafdrijvend en bloedreinigend.

Hoe kook je asperges?

Wanneer je de lekkerste asperges hebt uitgekozen, kun je aan de slag in de keuken. Het is belangrijk om asperges goed te koken, anders gaat dit ten koste van de heerlijke smaak.

  1. Laat de asperges eerst 20 minuten in koud water staan, voordat je ze gaat schillen. De asperges worden dan steviger, zodat je ze makkelijker kunt schillen.
  2. Schil de asperges liggend met een dunschiller. Pak de asperge bij de kop en schil van de kop naar beneden in één geleidelijke beweging. Zorg dat de hele schil eraf is.
  3. Snijd 3 centimeter van de onderkant af. Tip: bewaar deze stukjes om er later een heerlijke aspergesoep van te maken.
  4. Heb je een aspergepan? Zet dan de asperges met de kopjes omhoog in het mandje, zet het mandje in de pan en vul deze met koud water. Zorg dat de kopjes van de asperges net niet onder water komen te staan.
  5. Als je geen aspergepan hebt, gebruik je een gewone ruime pan waar de asperges liggend in passen.
  6. Voeg een klontje boter en een snufje zout naar smaak toe.
  7. Laat de asperges 12 tot 15 minuten koken, afhankelijk van de dikte.
  8. Leg een asperge op een schuimspaan. Is de asperge gebogen en staat deze dus niet meer recht overeind? Dan is de asperge klaar om op te eten!
  9. Haal alle asperges eruit middels de schuimspaan zodat ze niet breken. Eet smakelijk!

Asperges kun je  apart eten maar ook heel goed met andere groente mengen en je kunt ze bakken, stoven of koken. Bij het bakken en stoven blijft de smaak het beste bewaard.

Je kunt allerlei gerechten maken met asperges, met ham, of met vis zoals makreel, je kunt ze koken en in de keukenmachine of staafmixer tot soep vermalen. Wil je ze in een salade gebruiken kies dan voor groene of paarse asperges, die je eerst even kookt of bakt.

1 REACTIE

  1. Asperges zijn gewoon lekker. Stop met dat gelul over hoe gezond het zou kunnen zijn. Buiten dat eten is altijd gezond want als je niet eet ga je dood.

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here