Home EtenDrinken Meer weten over eten: Boerenkool, een Nederlands Superfood

Meer weten over eten: Boerenkool, een Nederlands Superfood

Nick Heising praat je bij over gezond eten

Een heel goed voorbeeld van een superfood die helemaal niet exotisch is, maar eigenlijk heel erg Nederlands, is boerenkool. In de Verenigde Staten is deze Nederlandse groente ook bekend geworden en daar noemen ze boerenkool ‘de nieuwe biefstuk’, of ‘de koningin van de groene groente’ en ook wel ‘een voedingsstoffenbom’.

Méér weten over eten. Nick Heising praat je bij.

Door Nick Heising

10 redenen waaromBoerenkool bevat weinig calorieën, veel vezels en geen vetten. Een kop boerenkool van 100 gram bevat maar 36 calorieën, 5 gram vezels en geen vet. De vezels zijn goed voor de darmen ze voeden de enzymen in de darmen stimuleren de darmbeweging. Het zit vol met vitamines, mineralen.

  1. Boerenkool bevat ijzer, per calorie bevat boerenkool meer ijzer dan biefstuk. IJzer is goed voor de gezondheid, het is nodig om hemoglobine te maken, dit is de stof die zuurstof bindt in de rode bloedlichaampjes waarmee de cellen voorzien worden van zuurstof.
  2. Boerenkool bevat heel veel vitamine K. Een dieet met een hoog vitamine K gehalte beschermt het lichaam tegen kanker. Het is ook nodig voor een groot aantal functies zoals gezonde botten en het voorkomen van samenklonteren van bloedlichaampjes.
  3. Boerenkool bevat heel erg veel antioxidanten, zoals cartnoiden, en Flavonieden, die in het lichaam de vrije radicalen neutraliseren. Vrije radicalen zijn deeltjes die cellen beschadigen en uiteindelijk de bron van alle ziektes.
  4. Boerenkool bevat veel vitamine A. Dit is belangrijk voor de ogen, voor de huid als wel voor de longen en helpt bescherming te bieden tegen kanker van de longen en mond.
  5. Boerenkool is een krachtige anti-ontstekingsvoeding. Boerenkool bevat omega-3 vetzuren die een belangrijke rol spelen in het voorkomen van artritis, astma en autoimmuunziektes.
  6. Boerenkool is belangrijk voor gezonde aderen, het helpt om de slechte cholesterol te verlagen.
  7. Boerenkool bevat veel vitamine C, dit is belangrijk voor het immuunsysteem, voor de spijsvertering een voor veel functies in het lichaam waaronder het gezond houden van kraakbeen en het flexibel houden van de gewrichten.
  8. Boerenkool bevat veel calcium, zelfs meer dan melk en daarbij komt ook in een vorm die veel beter opneembaar is voor het lichaam dan de calcium in zuivelproducten  omdat het naast de calcium ook andere vitamines en minerale bevat die de opname van calcium verbeteren
  9. Boerenkool is een krachtige schoonmaker voor het lichaam. Het bevat veel vezels en zwavel die allebei een belangrijke rol spelen in het afvoeren van afvalstoffen uit het lichaam en het gezond houden van de lever.

Zo zie je dat een belangrijke superfood hier om de hoek bij de groentewinkel of op de markt te krijgen is en weinig hoeft te kosten.

Bereiding
Boerenkool is op veel verschillende manieren klaar te maken. Natuurlijk de bekende boerenkoolstamppot, waarbij het het beste is om de boerenkool niet al te lang te koken. Maar boerenkool is ook erg lekker door verschillende smoothies, bijvoorbeeld met appel en gember. Het voordeel van een rauwe vorm van de boerenkool is dat alle vitaminen en mineralen in optimale vorm bewaard blijven. Maar in beide vormen, zowel rauw als gekookt is boerenkool een belangrijke Superfood  waarmee de gezondheid verbeterd wordt wanneer je het regelmatig eet.

Meer weten over eten? Druk op de tag.

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here