Home EtenDrinken Méér weten over eten: paprika’s

Méér weten over eten: paprika’s

Nick Heising praat je bij over gezond eten

Paprika’s zijn heel bekende groentes die er altijd al geweest lijken te zijn. Echter, de paprika is pas in de laatste vijftien jaar een steeds meer gebruikte groente geworden. Voor die tijd was het een exotische vrucht. Er zijn heel veel verschillende soorten paprika’s, rode, gele, paarse, groene en langwerpige zoete.

Méér weten over eten. Nick Heising praat je bij.

Door Nick Heising

De paprika is erg gezond, dat komt omdat ze boordevol met vitamines en mineralen zitten en maar heel weinig calorieën bevatten. Alle paprika’s behoren tot de familie van de tomaat en de aubergine. De meest bekende paprika’s zijn de rode, groene en gele. Alle paprika’s zijn eerst groen en dan zijn nog onrijp. Later krijgen ze hun uiteindelijk kleur.

Rood, groen en geel
Rode paprika’s zijn zacht van smaak en licht zoet en zitten vol met vitamines en mineralen. Ze bevatten maar heel weinig calorieën. De rode paprika geldt als de groente met het hoogste vitamine-C-gehalte. Groene paprika’s hebben een wat pittige, kruidige smaak, wat ze onderscheidt van de andere soorten. Deze paprika is samen met de rode, de meest bekende. Gele paprika’s zijn er nog niet zo erg lang, ze zijn zacht van smaak, licht zoet en toch fris. De kleur maakt ze een perfecte voor een salades en opmaak van schotels. Witte paprika’s zijn heel bekend in Midden-Europa maar komen nauwelijks in ons land voor.

Ook andere kleuren
Er komen steeds meer andere kleuren paprika’s zoals, bruin, lila en paars, maar deze zijn nu nog weinig te krijgen. De paarse paprika’s hebben een pittige kruidige smaak. De paarse paprika is iets pittiger van smaak dan de lila en de bruine paprika is zoeter dan alle andere. De meest bekende paprika’s zoals de rode, groene en gele zijn ook biologisch gekweekt verkrijgbaar. Puntige rode paprika’s, zoetpunt paprika’s zijn de laatste jaren ook steeds bekender geworden en zijn zoeter en voller van smaak dan de bolvormige rode paprika.

Werking in het lichaam
Paprika’s bevatten geen vet en zijn rijk aan vitamines C en A. Dit zijn belangrijke antioxidanten vitamines met veel verschillende positieve effecten op het lichaam. Rode paprika’s bevatten twee keer zoveel vitamine C dan groene paprika’s. Rauwe paprika bevat uiteraard meer vitamine C dan gekookte van paprika, maar zelfs in de gekookte variant bevat met name de rode paprika nog veel vitamine C.

Bewaren
Verse paprika’s voelen stevig aan en zien er glanzend en glad uit. Het beste kun je paprika’s bewaren buiten de ijskast. Daar blijven ze het langste goed. Als de paprika te koud wordt bewaard in de koelkast zal hij eerder gaan rotten.

Gerechten
Paprika’s zijn fantastische aanvullingen bij heel veel gerechten. In pasta’s met groenten. Of een omelet met paprika, kip met paprika. De combinatie van paprika met tomaat gekookt maakt een bijzonder smakelijke en gezonde maaltijdsoep.

Meer weten over gezond eten? Klik op de tag.

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here