Home Gemist Meldpunt bij problemen achterstallig onderhoud woning gestart

Meldpunt bij problemen achterstallig onderhoud woning gestart

0

Bij het meldpunt voor woningkwaliteit ‘Woningcheck’ kunnen bewoners achterstallig onderhoud aan hun woning melden bij de gemeente, wanneer problemen na contact met de verhuurder of VvE niet wordt opgelost.

Het meldpunt Woningcheck is een online meldpunt, waar mensen met klachten terecht kunnen die onopgelost blijven na contact met de eigenaar van de woning. De klacht wordt opgepakt door het stadsdeel, dat de ernst van het probleem en het eerdere contact beoordeelt. Het stadsdeel kan de bewoners dan voor hulp verwijzen naar !Woon, of de eigenaar direct een termijn opleggen waarbinnen de problemen verholpen moeten zijn. Wanneer dit niet tot een oplossing leidt, kan ook een handhavingsbesluit of dwangsom worden opgelegd.

‘Iedereen in Amsterdam heeft recht op een goede woning, ongeacht de dikte van je portemonnee’, zegt woonwethouder Ivens. ‘Ik wil dat alle mensen hulp kunnen krijgen met het oplossen van problemen wanneer ze afhankelijk zijn van de medewerking van een huisbaas.’

Wanneer er sprake is van bijvoorbeeld lekkages, scheuren in plafonds of muren, kapotte ramen of kozijnen, slechte fundering of betonrot, kan dit zorgen voor onveilige situaties. Ook kunnen hierdoor ratten of schimmel in de woning komen, waardoor er risico is op gezondheidsklachten. Het bouwtechnisch op orde houden van een pand is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het gebouw of de woning, maar in de praktijk komen de bewoner en de eigenaar er in sommige gevallen niet onderling uit. Bij complexe en hardnekkige problemen waar geen oplossing voor wordt gevonden in overleg tussen de betrokken partijen wil de gemeente hulp bieden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here