Home Cultuur Musea in Oost kijken terug op een prachtig jaar

Musea in Oost kijken terug op een prachtig jaar

1
Classic Beauties in de Hermitage. Foto Evert Elzinga.

De musea in het Oostelijk deel van de stad hebben het afgelopen jaar weer prachtige exposities laten zien. Met een rondje langs de Hermitage, het Joods Cultureel Kwartier, Nemo en Tropenmuseum kijken we terug en naar het komende jaar.

Hermitage 440.000 bezoekers

De Hermitage Amsterdam verwacht in dit jaar uiteindelijk 440.000 bezoekers te hebben verwelkomd. Daarmee is 2018, na het record in 2017 met de succestentoonstelling Hollandse Meesters uit de Hermitage, weer een jaar met een gebruikelijk bezoekersaantal.

De Hermitage Amsterdam heeft geen vaste collectie zoals de meeste musea. De bezoekcijfers komen geheel en al op het conto van tentoonstellingen, met telkens weer geheel andere onderwerpen en publiek, waardoor bezoekersaantallen kunnen wisselen. De diversiteit in het tentoonstellingsaanbod is groot: van klassieke kunst, biografische en historische thema’s, archeologie tot hedendaagse kunst.

Zeven tentoonstellingen zijn dit jaar te zien geweest: Hollandse Meesters en Classic Beauties uit de collecties van de Hermitage St.-Petersburg, Hollanders van de Gouden Eeuw uit de verzamelingen van het Amsterdam Museum en het Rijksmuseum, de tentoonstellingen Nieuwe Meesters en ITE Art in het Outsider Art Museum en de expositie van ABN AMRO Kunstprijswinnaar Saskia Noor van Imhoff. In mei en juni vond de tijdelijke expositie plaats van het door Jan Six ontdekte Portret van een jonge man van Rembrandt.

Joods Cultureel Kwartier 380.00 bezoekers

Het Joods Cultureel Kwartier behaalt in 2018 opnieuw een record met een bezoekersaantal van circa 380.000, waaronder ongeveer 37.000 scholieren. Met de programmering van 2019 hoopt het Joods Cultureel Kwartier de toename van het aantal bezoekers nog verder te stimuleren. Op het programma staat onder andere een grote tentoonstelling over kabbala, de mystieke tradities van het jodendom, met kunst van ondermeer Anish Kapoor, Anselm Kiefer en Barnett Newman. Ook maakt het Joods Cultureel Kwartier deel uit van het themajaar Rembrandt en de Gouden Eeuw.

Nemo 670.000 bezoekers

Nemo Science Museum trekt naar verwachting 670.000 bezoekers in 2018. Daarmee evenaart het museum het succes van 2017 waarin Nemo 665.649 bezoekers ontving. Bovendien beoordelen de bezoekers NEMO gemiddeld met een 8,4.

Nemo verwacht in 2019 opnieuw een groei van het aantal bezoekers. In de herfst van 2019 opent het museum een nieuwe tentoonstelling over de mens. In deze interactieve tentoonstelling ontdekken bezoekers aan de hand van wetenschap en technologie wie ze zelf zijn door de mens vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Het gaat over het lichaam, brein, gezondheid, waarnemingen, gedrag, seksualiteit en verlangens. Bezoekers ontdekken dingen die die ze nooit over zichzelf hebben geweten of altijd al hadden willen weten. De tentoonstelling is gericht op bezoekers vanaf 12 jaar.

Tropen museum 79.000 bezoekers

De tentoonstelling Cool Japan in het Triopenmuseum trok sinds de opening eind september ruim 79.000 bezoekers en is daarmee de best bezochte tentoonstelling in het Tropenmuseum in de eerste drie startmaanden. De tentoonstelling Cool Japan is nog te zien tot en met 1 september 2019. In totaal verwelkomt het Tropenmuseum 205.000 bezoekers in 2018.

Het jaar 2018 was in meerdere opzichten een jaar van parels voor het Tropenmuseum. In juli opende de semipermanente opstelling Things That Matter: een mijlpaal in de vernieuwing van het Tropenmuseum waarin de objecten niet langer op land of werelddeel worden gecategoriseerd. In plaats daarvan richt het museum zich op universele thema’s die mensen wereldwijd verbinden en vertaalt hiermee de missie: op de verschillen na zijn we hetzelfde. Ook de Tropenmuseum Junior-tentoonstelling ZieZo Marokko, nog te zien tot en met 3 maart 2019, blijft drukbezocht.

1 REACTIE

  1. Het blijft betreurenswaardig, dat het Tropemuseum veel waardevolle spullen de deur uit heeft gedaan. Neem bijvoorbeeld de drie 200 jaar oude diorama’s van de Surinaamse Nederlander Gerrit Schouten, die zo’n prachtig de slavernij in beeld brengen. Eigentijdser kan gewoon niet. Het Rijksmuseum heeft er 5 in permanente expositie. Veel andere musea hebben ze ook. Het magistrale kunstwerk van Marcel Pinas, een van de grootste Surinaamse kunstenaars. Ook hij bracht de slavernij op zijn eigen wijze in beeld. Het hoorde op de plek waar het was. En waar is het opzichtige kunstwerk van de enige jaren geleden overleden wereldberoemde Togolese kunstenaar Cyprien Tokoudagba gebleven dat hij ter plekke voor de locatie had gemaakt waar het opgesteld stond? Dat was een geweldige eer voor het museum! De afdeling Afrika was trouwens schitterend. Ik kan doorgaan. De directeur laat in zijn speeches telkens doorschemeren dat het voorheen allemaal niks was. Dat is niet waar. Neem bijvoorbeeld de tentoonstelling Wit over Zwart van Alex van Stipriaan van een paar jaar geleden. Veel veelzeggender dan wat nu nog vertoond wordt over de slavernij. Het Ninsee is het met mij eens. Je werd in het museum wijzer over dat onderwerp. De enige afdeling die nog enigszins op de oude voet is doorgezet indoctrineert je op zo’n wijze, dat je niet meer goed naar de voorwerpen kunt kijken en dat je er vol schaamte uit komt. Wellicht was dat de bedoeling. Een museum moet vooral voorlichten vind ik en het aan de bezoeker overlaten, een oordeel te vellen. Ik hoop, dat de komende tentoonstelling over Mekka weer iets van de oude kwaliteit heeft. Overigens, de tentoonstelling over Afrikaanse Cities had wel mijn instemming.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here