In Q-Factory op het Atlantispleinkan niet alleen muziek worden gemaakt, maar er kan vanaf juli ook worden overnacht. Vanaf die datum worden 50 hotelkamers in het grootste muziekmakerscentrum van Europa in gebruik genomen.
Met de opening van het hotel wordt Q-Factory nog meer de multifunctionele ontmoetingsplek die het nu al is. Maar ook hier wil het hotel zich onderscheiden. Alan Luring, general manager van Q-Factory: ‘We hebben een bijzonder gebouw met bijzondere gasten, dus de kamers moesten ook bijzonder worden. Het zijn stuk voor stuk unieke kamers waar de ontspannen sfeer van Q-Factory goed is doorgevoerd.’ Het resultaat is kamers die allemaal net even anders zijn en waar de warmte van hout en textiel het industriële karakter van het gebouw goed aanvult.
Energiezuinig
Sfeer is niet het enige waar rekening mee is gehouden bij het inrichten van de kamers. Ook is er aandacht voor de energie- en afvalhuishouding. Het gebouw heeft een installatie voor warmte en koude opslag en zonnepanelen om energie te besparen. Bij de inrichting van de kamers is gebruik gemaakt van gerecyclede materialen. Alan Luring: ‘Daar hebben we echt over nagedacht omdat we vinden dat het belangrijk is om rekening te houden met het milieu. Dus gerecyclede meubels, dekens en verlichting en zeepdispensers in de douches in plaats van losse zeepjes. Zo hebben we minder afval. Het zijn kleine dingen, maar zeker op de lange termijn helpen ze mee.’
Programma
Naast de buitenlandse toerist mikt het hotel ook op de binnenlandse concertbezoeker. Alan Luring: ‘We liggen heel gunstig qua bereikbaarheid met de Q-Park garage en het Muiderpoortstation om de hoek. Maar het is natuurlijk ideaal dat je na een feest of concert niet meer in je auto hoeft te stappen en gewoon naar je hotelkamer kunt gaan. Ook voor de bezoekende artiesten is het heel prettig om alles onder een dak te hebben. Optreden, opnemen, eten, drinken slapen. Het hotel is wat dat betreft een dubbele aanvulling op ons programma.’
Populaire buurt
Met de opening van het Q-Factory HOTEL kan er aan de stijgende vraag naar middenklasse hotelkamers in Oost worden voldaan. ‘Amsterdam Oost wordt steeds populairder bij toeristen uit binnen- en buitenland’, legt Alan Luring uit. ‘Dat zie je aan de bezetting van de andere hotels in de buurt. Wij denken wel dat een hotel als het onze iets extra’s doet voor de buurt, omdat we een totaalconcept bieden dat niet alleen voor toeristen, maar ook voor de buurtbewoners en de ondernemers in de buurt aantrekkelijk is.’