Wereldarchitectuur; kleuters van de Lidwinaschool maken een reis door Afrika en laten zich inspireren door façades, patronen en vele kleuren. Beeldend kunstenaar Hedwig van Onna begeleidt de kinderen bij het bouwen en ontwerpen van een fantasiehuis.
Wendeline Thole | Foto’s De Rode Loper op School
Tijdens de eerste les kijken de kinderen naar constructies van beroemde bouwwerken van steen, klei, hout tot beton. Ze gaan experimenteren met verschillende verbindingstechnieken. Ze stapelen, rangschikken, vervormen en verbinden karton tot kleine ruimtelijke objecten.
Architecten in de dop
Mensen zijn bouwers, maar iedereen woont verschillend. Wat komt er allemaal kijken bij het bouwen van een huis? Spelenderwijs onderzoeken de kinderen het ‘bouwterrein’. Dit lesprogramma van De Rode Loper op School hoort bij de discipline kunst & techniek. De lessen sluiten aan bij de wens van veel scholen om kinderen onderzoekend en ontwerpend te laten leren.
In de tweede les laten de leerlingen zich inspireren door verschillende patronen waarmee bouwwerken worden versierd. We zoomen in op Afrikaanse kleihuizen, bloemrijke houten huizen uit Oost-Europa en Art Deco façades. ‘Door samen met de kinderen deze huizen te bouwen, krijg je ook leuke gesprekjes over hoe ze zelf wonen en wie hun familie is’, aldus Hedwig van Onna.
Ieder huis uniek
De kinderen brengen patronen en versieringen aan op hun bouwwerken. Ook de inrichting komt aan bod, van pop-up meubels, een trap, tot stapelbed en behang. In de laatste les vormen alle gebouwen samen een nieuwe stad en maken we met elkaar een wereldreis in de klas.
De kunsteducatielessen ‘Wereldarchitectuur’ worden dit schooljaar nog aan 15 klassen op basisscholen uit Amsterdam-Oost gegeven. Hedwig van Onna: ‘Ik hoop dat ik kinderen ook thuis kan stimuleren om te bouwen, het bouwmateriaal ligt namelijk gewoon op straat, je hebt vrijwel niets nodig. Wat mij blijft fascineren is de ongecompliceerde kijk en fantasie van de kinderen, alles is mogelijk met een stuk karton, en ieder huis uniek’.