De gemeente maakt de reclamezuilen digitaal. Dat betekent dat de mupi’s bewegende reclamebeelden laten zien. Er staat al zo’n digitale mupi in de Linnaeusstraat bij de Hema. In het centrum staan er al meer. Bewegende reclame was nog niet toegestaan. Maar de gemeenteraad ging ermee akkoord en laat steeds meer het stringente reclamebeleid van vorige gemeentebesturen los. Als het aan de gemeente ligt, komt de stad vol te staan met van die onrustige, schreeuwerige reclame-uitingen.
Het gaat om de Mupi Métropole die beschikt over een 84 inch digitaal led-scherm. Hierdoor zijn uitingen ongeacht de weersomstandigheden altijd duidelijk zichtbaar. Via het netwerk van exploitant JCDecaux is het mogelijk om een uiting aan te passen en ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds een andere uiting te tonen. De Vereniging Vrienden van de Binnenstad, de VVAB, is tegen deze mupi’s en riep de raadsleden op te voorkomen dat de stad ‘één grote verkoop-etalage’ wordt, ‘een flipperkast vol bewegende beelden’. Dat heeft niet mogen baten. De coalitie bestaande uit VVD, D66 en SP heeft als blok gestemd tegen een motie van GroenLinks om geen bewegende reclame toe te staan.
Steeds meer digitale reclame op straat
De meeste mupi’s zijn nog voorzien van een rotatiemechanisme waarbij steeds een andere poster zichtbaar is. Dat gaat dus veranderen. Op termijn worden ook nog eens eens de vitrines in de abri’s, de tram en bushokjes, voorzien van digitale schermen. En plannen voor nog veel meer interactieve en digitale toepassingsmogelijkheden bieden zich aan. Reclameobjecten kunnen ook worden gecombineerd met oplaadpalen voor elektrische voertuigen, antennes voor mobiel dataverkeer of multifunctionele straatlantaarns.