Home Overzicht Ouders bespreken samen oude problemen

Ouders bespreken samen oude problemen

0

Hoe lang mag je kind achter de computer? Een uurtje per dag? Veel ouders vinden het moeilijk hier grenzen te stellen. Oudercontactmedewerker Ineke Dijkstra ziet een oud probleem, ook al gaat het over nieuwe media.

Tekst Anneke Hesp | Foto

Wanneer geef je je kind een mobiele telefoon? De meeste ouders op een bijeenkomst in de Linnaeusschool zijn het er wel over eens. Als ze naar de middelbare school gaan. Daarvoor zijn ouders er wel gerust op dat hun kinderen veilig en in de buurt zijn.

Maar is dat wel zo? Wat gebeurt er met een kind dat stilletjes achter de laptop zit. Het is heel makkelijk, natuurlijk. Je kunt dan zelf ook wat dingen doen. Maar hoe lang is normaal? Of is zo’n kind een verslaving aan het opbouwen?

Dijkstra vindt dat ouders geen ding moeten maken van ‘stomme mamma’

‘Stomme mama’
De meeste ouders weten dat ze grenzen moeten stellen. Het is geen nieuw probleem al gaat het hier om nieuwe techniek. ‘Maar veel mensen weten niet hoe,’ zegt oudercontactmedewerker Ineke Dijkstra. ‘Er zijn bijvoorbeeld ouders die vooral quality time met hun kinderen willen. Alle momenten moeten dan waardevol en leuk zijn. En ze aarzelen in te grijpen omdat ze bang zijn dat ze dan te horen krijgen ‘Stomme mama’.

Zulke ouders willen een boeman. Ik heb ze wel eens horen zeggen – hou er mee op anders wordt Ineke boos -. Nou ja.’

Dijkstra vindt dat ouders geen ding moeten maken van ‘stomme mamma’. ‘Dan verlies je uit het oog waar het eigenlijk om gaat. Hou je doel voor ogen. Op een ander moment moet je dat ‘Stomme mama’ maar aankaarten.’

Niet alwetend
Dijkstra is begonnen als welzijnswerker en coördineerde onder andere de Speel-o-theek bij het consultatiebureau aan de Krayenhoffstraat in de Czaar Peter buurt. Ook daar zag ze de problemen die ouders hebben met grenzen stellen. ‘Sommige ouders lenen liever geen speelgoed omdat ze bang zijn dat kinderen het speelgoed later niet meer terug willen geven. En dan moeten ze de strijd aangaan. Daarom hebben we daar nu spelinloop zodat de kinderen ter plekke komen spelen.’

Ze is zich bewust van haar opdracht als gespreksleider: ‘Ik ben niet alwetend dus luister goed naar de suggesties die naar voren komen. Bij het gesprek aan de Linnaeusschool trof me de opmerking dat ouders op één lijn moeten zitten. Te vaak mogen kinderen van de ene ouder iets niet, en de andere vindt het wel best.’ Een andere opmerking ging over het voorbeeld dat ouders geven. ‘Als die altijd met een telefoontje aan hun oor gekleefd zijn, hoe kun je een kind dat dan verbieden?’

Uitstervend beroep
Als ouders niet uit een schoolse cultuur komen is het belangrijk om ze uit te leggen wat ze kunnen doen om het leren op school te ondersteunen. Dat thuis Nederlands zou moeten worden gesproken is allang verworpen door logopedisten. Ineke Dijkstra: ‘Je moet vooral veel met je kinderen praten. Spreek de taal waarin je eigen woordenschat het grootste is. Het gaat om de hoeveelheid woorden, om de taal van je hart.’

Ze werkt nu als oudercontactmedewerker van Dynamo aan (voor)scholen, onder andere in Oost. Dijkstra: ‘Dit is een uitstervend beroep. Het kost veel geld, maar wat ik doe is slecht meetbaar voor ambtenaren en politici. Helaas, niet alles wat waardevol is, kan gemeten worden.’

En vaak zijn zaken waar ouders tegenaan lopen niet meetbaar. Maar bijvoorbeeld de ouderkamergesprekken zoals ze die ook voerde in Wittenburg naar aanleiding van wat de kinderen daar meegemaakt hadden, waren voor die ouders verschrikkelijk nodig en waardevol.

 

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here