De geplande opknapbeurt van de Piet Heintunnel gaat veel meer kosten dan verwacht. In een raming van vorig jaar repte de gemeente van een investering van 85 miljoen euro. Nog voor de renovatie in 2021 start meldde verkeerswethouder Sharon Dijksma woensdag in een brief aan de gemeenteraad dat daar nog eens 31 miljoen euro bij komt.
Dijksma legt in de brief uit dat het renoveren van de tunnel duurder uitvalt omdat de prijzen in de bouwsector zijn gestegen en omdat de kosten voor ingenieurs en ander technisch personeel zijn opgelopen.
De Piet Heintunnel voldoet niet aan de nieuwe veiligheidseisen die vanaf 1 mei van kracht zijn. Pas in 2021 kan een grote renovatie worden gestart. De omgevingsdienst gedoogt de situatie tot het begin van de renovatie in 2021. Vrachtauto’s mogen sinds 1 mei echter de tunnel niet in om het risico op een brand in de tunnel met veel rookontwikkeling sterk kleiner te maken. Ander verkeer kan wel gebruik blijven maken van de tunnel.
De Piet Heintunnel die in 1997 werd geopend verbindt het centrum met het Zeeburgereiland, IJburg en de Ring A10. Dagelijks maken ongeveer 30.000 motorvoertuigen gebruik van de anderhalve kilometer lange tunnel, waarvan ongeveer 450 vrachtauto’s. Sinds 1 mei is het vrachtverkeer omgeleid via de Gooiseweg (S112) en de Nieuwe Leeuwarderweg (S116). Dat zijn de gebruikelijke omleidingsroutes als de tunnel voor onderhoud is afgesloten. De Piet Heintunnel blijft toegankelijk voor alle overige verkeer, inclusief nood- en hulpdiensten. Ook voor tram 26 is er niets veranderd, omdat die door een eigen tunnelbuis gaat.