Home Overzicht Ruim baan voor de fiets in deel Sarphatistraat

Ruim baan voor de fiets in deel Sarphatistraat

0

De Sarphatistraat tussen het Alexanderplein en de Weesperstraat wordt een fietsstraat. De straat blijft bereikbaar voor auto’s die er moeten zijn, maar fietsers krijgen voorrang en meer ruimte. Ook gaat de maximumsnelheid van 50 naar 30 km/u. Een proef van vijf maanden moet duidelijk maken of de maatregelen bijdragen aan meer verkeersveiligheid en een betere doorstroming van het verkeer. De proef start in juli en de maatregelen hebben geen effect op de bestaande situatie voor openbaar vervoer en voetgangers.

‘De Sarphatistraat is een van de drukst befietste wegen in de stad, met aanzienlijk meer fietsers dan auto’s’, zegt Verkeerswethouder Litjens. ‘Op sommige momenten wel acht keer zoveel. Dan is het eigenlijk niet meer dan logisch dat je de fietser ook voorrang geeft. Ik vind het belangrijk dat de auto’s die gebruik moeten maken van de Sarphatistraat, dat gewoon kunnen blijven doen. Maar voor doorgaand verkeer geldt dat zij straks veel beter een andere route kunnen nemen. Dat is goed voor de doorstroming, de veiligheid en de leefbaarheid van de straat.’

Het omvormen van de Sarphatistraat naar een fietsstraat heeft geen gevolgen voor het aantal parkeerplekken, de bomen en de breedte van stoep. Ook kunnen trams en taxi’s gewoon gebruik blijven maken van het verhoogde tramspoor, waar een maximum snelheid blijft gelden van 50 km/u. Om zichtbaar te maken dat het een bijzondere straat betreft,  wordt in beide richtingen de weg volledig rood asfalt. Aan allebei de kanten van de fietsstraat komt belijning die de rijstrook visueel smaller maakt. Daarnaast komen er ongeveer elke 60 meter fietsvriendelijke drempels om de autosnelheid te beperken.