De controle op betaald parkeren wordt alweer een tijdje uitgevoerd door scanauto’s. Die worden nu ook ingezet voor het handhaven op foutparkeren. Op 1 oktober start een proef. ‘Vaak hoor ik dat foutparkeren één van de grootste ergernissen is van Amsterdammers’, zegt verkeerswethouder Pieter Litjens. ‘Het is ook asociaal, auto’s horen niet op onze stoepen en fietspaden. Met deze maatregel willen we voorkomen dat mensen bewust foutparkeren. De openbare ruimte is van ons allemaal en die moet je veilig kunnen gebruiken.’
Foutparkeerders riskeren vaak een boete omdat ze de kans op een boete klein achten. Nu de gemeente de scanauto’s die controleren op betaald parkeren, ook gaat inzetten om het foutparkeren aan te pakken, wordt de kans op een boete van 90 euro aanzienlijk hoger. Met de handhaving op foutparkeren moet de overlast afnemen en is er meer ruimte voor voetgangers en fietsers om zich veilig in de stad te bewegen.
Verzamelen van informatie
Tijdens de proef gebeurt er meer dan alleen verkeerd parkeergedrag beboeten. Met alle signalen die de scanauto’s verzamelen van mogelijke foutparkeersituaties krijgt de gemeente nog beter inzicht waar en wanneer foutgeparkeerd wordt. Daar kan dan beter preventief op gehandhaafd worden. Veel ‘hotspots’ zijn al bekend, zoals de de Piet Heinkade, Polderweg en het Science Park. Het is de bedoeling dat niet alleen daar, maar overal het aantal signalen, en daarmee de overlast, gaat afnemen.
Start in oktober
Vanaf 1 oktober signaleren de scanauto’s ook fout geparkeerde auto’s. Alle betaald parkeervakken staan met GPS-locatie in ons systeem. Als de scanauto een kenteken koppelt aan een locatie die niet als een parkeervak geregistreerd staat, bekijkt een handhaver op kantoor aan de hand van vier foto’s of het een fout geparkeerde auto betreft. Als dat het geval is, gaat een collega handhaver op straat er meteen op af om de situatie ter plekke te beoordelen en zo nodig een boete op te leggen. Komend voorjaar gaat de gemeente de proef evalueren.