Leden en supporters van sportclubs kunnen hun vereniging aan extra inkomsten helpen. Als de sporters bij hun vereniging zijn ontvangen ze op hun telefoon een bericht van een adverteerder. Als zij het bericht bekijken wordt de club hiervoor financieel beloond. Door de advertentie op social media te delen kunnen hun online vrienden de beloning verhogen.
Hoeveel inkomsten de verenigingen kunnen verwachten is afhankelijk van het aantal deelnemers en hoe vaak zij naar de sportvereniging komen. Per week kunnen de inkomsten oplopen tot € 15,- per deelnemer. Naast een impuls voor de sportverenigingen worden hierdoor ook niet-sporters gewezen op de sportvereniging van vrienden. Een mooi neveneffect zou zijn als mensen daardoor gestimuleerd worden meer te bewegen.
Eén advertentie per bezoek
Om het een en ander mogelijk te maken worden bij 65 sportparken, sporthallen en zwembaden in Amstertdam kleine kastjes – zogenaamde beacons – opgehangen die communiceren met een app op de telefoon van leden en supporters van de sportvereniging. Een deelnemer krijgt geen eindeloze stroom van advertenties, maar een relevant bericht per bezoek per dag. Bekijkt hij deze advertentie dan rinkelt de kassa voor de club.
Interessante doelgroep
Deze nieuwe bron van inkomsten voor sportverenigingen wordt gerealiseerd in samenwerking met de start-up SO! Sport. Sporters en supporters zijn een interessante doelgroep voor grote adverteerders. Het is voor adverteerders lastig om met elke vereniging aparte afspraken te maken. Door krachten te bundelen wordt het bereik vergroot en kunnen verenigingen extra inkomsten genereren.