Het kan je niet ontgaan zijn dat het fenomeen ‘Zwarte Piet’ is uitgegroeid tot een groot maatschappelijk thema. Het Persmuseum wil wat meer verdieping in de discussie brengen met de expositie ‘Zwarte Piet en de media’. Samen met Beeld en Geluid en Het Citaat (Bureau voor Historisch Onderzoek) wordt meer duiding gegeven aan de rol van Zwarte Piet door de jaren heen.
‘Met deze expositie willen we geen olie op het vuur gooien, maar historische context bieden’, zei Jop Euwijk, historicus van het Persmuseum in het NOS Radio 1 Journaal. Voor het museum stelde hij de tentoonstelling ‘Zwarte Piet in de Media’ samen. Hij is gevoeligheden gaan niet uit de weg gegaan, maar door een goede toon probeert hij er niet nog meer emoties bij te betrekken. Met een selectie van drukwerk, pers- & reclameuitingen en audiovisueel materiaal geeft de tentoonstelling een beeld van de herkomst van het Zwarte Piet-personage, de rollen die hij speelde in onze beeldcultuur en hoe de discussie zich de afgelopen decennia ontwikkelde.
Steeds actueel
Voor de bezoeker is er veel te zien: 100 jaar oude spotprenten, prachtige omslagen van de Panorama en de recente Piet-glossy. Ook compilaties van tweets en quotes uit de media krijgen volle aandacht. Zeker interessant zijn de eerste afbeeldingen van Zwarte Piet in 19e eeuwse boeken. Beelden van de intocht van de Sint en zijn helpers en discussies over zijn uiterlijk op televisie (Barend en Witteman, 1997) worden via schermen getoond. Het beeldverhaal wordt aangevuld met inleidende en afsluitende teksten. De beschikbare (wetenschappelijke) literatuur over Zwarte Piet was leidend bij de selectie van het materiaal. Het Persmuseum probeert het tentoonstelling actueel mogelijk te houden. Daarom is er een prikbord, waarop steeds nieuwe berichten verschijnen.
Zwarte Piet in de Media, van 20 oktober t/m 8 januari in het Persmuseum, Zeeburgerkade 10