Home Cultuur Twee herontdekte Rembrandts weer even thuis

Twee herontdekte Rembrandts weer even thuis

0

In het Rembrandthuis zijn twee recent herontdekte schilderijen te zien: Portret van Petronella Buys en Man met zwaard. Ze zijn te zien in combinatie met tekst en beeld, waardoor de fascinerende verhalen achter de werken tot leven komen – van twijfel en herontdekking tot nieuw onderzoek en toeschrijving.

Beide schilderijen zijn zo’n 100 jaar niet meer in Nederland geweest, en reizen in het voorjaar van 2019 verder naar het Louvre in Abu Dhabi voor de omvangrijke overzichtstentoonstelling van The Leiden Collection.

De twee schilderijen zijn onlangs aangekocht door het New Yorkse verzamelaarsechtpaar Tom en Daphne Recanati Kaplan. Hun verzameling is beter bekend als The Leiden Collection, een van de grootste particuliere collecties van Nederlandse zeventiende-eeuwse kunst ter wereld.

‘Wij zijn blij om als eerste de huidige herontdekte schilderijen aan het Europese museumpubliek te mogen tonen’, zegt Lidewij de Koekkoek, directeur van Museum Het Rembrandthuis. ‘Dit past ook geheel in de positie die het museum de afgelopen decennia heeft verworven als de plek waar ontdekkingen en onderzoeksresultaten rondom Rembrandt, zijn leerlingen en kunstenaars uit zijn omgeving worden gepresenteerd. Het is fijn om wederom zulke juweeltjes uit The Leiden Collection in huis te hebben.’

Rembrandt en atelier, Man met zwaard, ca. 1640-1644.
Doek, 102,3 x 88,5 cm, New York, The Leiden Collection

Lange tijd werd dit als een schilderij van Rembrandt gezien, tot de toeschrijving in 1970 werd verworpen en men zelfs opperde dat het een achttiende-eeuwse nabootsing zou kunnen zijn. Nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat Rembrandt oorspronkelijk een portret heeft geschilderd, maar dat dit werk vervolgens een ware transformatie heeft ondergaan door een van Rembrandts leerlingen in zijn atelier. Het resultaat is de fantasietronie die we nu zien. Hoewel Rembrandts oorspronkelijke voorstelling grotendeels is overgeschilderd, is het gezicht onaangeroerd gebleven; de schilderstijl is kenmerkend voor Rembrandt in de begin jaren 1640.

Rembrandt, Portret van Petronella Buys, 1635.
Paneel, 79,5 x 56,3 cm, New York, The Leiden Collection

Van dit schilderij was decennialang niet bekend waar het was, tot het in 2017 opdook op de kunstmarkt. Het is geschilderd in 1635, een drukke tijd voor Rembrandt. Zijn signatuur staat erop en het pendant met het portret van Petronella’s echtgenoot Philip Lucasz (National Gallery, Londen) is een onbetwiste Rembrandt. Desondanks suggereerde het Rembrandt Research Project in 1989 dat het portret waarschijnlijk door een assistent geschilderd was. Daar denken we nu anders over. Rembrandt schilderde het werk wel degelijk zelf, alleen losser en sneller dan we gewend zijn. Het was vermoedelijk een spoedklus: Petronella vertrok op 2 mei 1635 naar Batavia.

De presentatie Bijzonder bezoek is tot en met 2 september te zien in Museum Het Rembrandthuis.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here