Home Overzicht Twee totaal verschillende woningbouwprojecten opgestart

Twee totaal verschillende woningbouwprojecten opgestart

Overal in Oost wordt gebouwd. Alle lege plekjes worden opgevuld, bestaande gebouwen worden opgehoogd, nieuwe bouwlocaties worden ontwikkeld, woonwijken aangelegd… De stad verdicht in hoog tempo. Deze maand zijn in  stadsdeel Oost alweer twee nieuwe, totaal van elkaar verschillende, woningbouwprojecten opgestart: Ymere bouwt in de Rudolf Dieselbuurt en op het Steigereiland is begonnen met de bouw van het Sluishuis.

Eelco Hiemstra

Vanaf 2010 werd er jarenlang niet of nauwelijks gebouwd in Amsterdam. Sommige projecten werden uitgesteld, andere volledig geschrapt. Die tijd is voorbij. Overal in de stad klinkt het geluid van heipalen die de grond in worden geslagen, het is een en al bedrijvigheid op de vele bouwplaatsen. Vorig jaar werd in Amsterdam een bouwrecord gevestigd van ruim 8.600 nieuwe zelfstandige woningen en tot aan 2025 is het de ambitie om ieder jaar nog eens 7.500 woningen te bouwen om aan de vraag naar woonruimte te voldoen.

Sociale huurwoningen
Ongeveer de helft van de 124 woningen aan de Rudolf Dieselstraat staat er nog, ontmanteld en wachtend op verdere sloop. Toch is woningstichting Ymere deze week al gestart met de eerste bouwwerkzaamheden van de eerste twee van vier woonblokken van vijf verdiepingen die op deze plek worden gerealiseerd. In deze vier woonblokken is plaats voor 320 nieuwe woningen, alle in de sociale huursector.

De woningen aan de Mária Telkesstraat.

Ymere noemt de woningen compact, ze zijn met een oppervlakte vanaf 33 vierkante meter in ieder geval flink kleiner dan de sociale huurwoningen die eind vorige eeuw werden gebouwd. Wat er wordt bespaard op oppervlakte in de eigen woning wil Ymere compenseren door gemeenschappelijke voorzieningen zoals een centrale wasruimte en een lobby waar bewoners bezoek kunnen ontvangen. Naast deze kleinste startersappartementen komen er ook woningen van 45, 60 en 87 vierkante meter, de laatste met drie slaapkamers, voor gezinnen.

Nieuwe passende naam
Alle woningen zijn ‘van het gas af’ en milieuvriendelijk. Voor energievoorziening worden de woningen voorzien van zonnepanelen. Ymere heeft mede daarom voor de centraal gelegen en autovrije ‘speelstraat’ naar een naam gezocht die daar beter bij past dan die van de uitvinder van de inmiddels weinig populaire dieselmotor. Deze week onthulde de woningstichting dat deze de Mária Telkesstraat gaat heten, vernoemd naar de Hongaars-Amerikaanse onderzoeker en uitvinder op het gebied van zonne-energie. Een passende naam voor dit wijkje in een buurt waarin de straten naar uitvinders zijn vernoemd.

Herontwikkeling Eenhoorngebied
De nieuwbouw in de Rudolf Dieselbuurt maakt deel uit van de herontwikkeling van het Eenhoorngebied. In dit gebied, gelegen tussen de Wibautstraat, Ringdijk, Nobelweg en Gooiseweg waren eerst vooral kantoren en bedrijven gevestigd. De laatste paar jaar verandert het langzaam in een woongebied.

De oplevering van de eerste twee blokken wordt eind 2020 verwacht, een half jaar later zal worden begonnen met de bouw van de laatste twee.

Sluishuis: een nieuw icoon
Aan de andere kant van Oost, op het Steigereiland, is begonnen met de bouw van het Sluishuis, een project van een heel andere orde en gericht op een hele andere doelgroep. Op deze plek, waarvan de bouwplaats voorlopig alleen nog maar via het water bereikbaar is, geen sociale woningbouw maar ruim 440 koop- en huurappartementen in oppervlakte variërend tussen 40 en 200 vierkante meter.

Het Sluishuis dat straks op Steigereiland Noord staat.

Het Sluishuis is een van de meest ambitieuze woonprojecten van IJburg en is in samenwerking met Barcode Architects uit Rotterdam ontworpen door de wereldberoemde Deense architect Bjarke Ingels. Door de ligging in het water van het IJ en zichtbaarheid vanaf de A10 wordt het gebouw een iconisch herkenningspunt voor de stad.

Typisch Amsterdams woonblok
De basisvorm van het Sluishuis is eigenlijk een typisch Amsterdams woonblok met binnentuin maar dan ongeveer twee keer zo hoog. Uit die basisvorm zijn enkele stukken ‘weggesneden’. Aan de landzijde is die uitsnede aan de bovenkant tot op straatniveau, aan de waterzijde vanaf de onderkant waardoor een overspanning over het water ontstaat. Door deze openingen kun je de binnentuin van het gebouw vanaf de landzijde binnenlopen en is deze vanaf het IJ per boot binnen te varen. De helft van de voor iedereen toegankelijke binnentuin bestaat dan ook uit een binnenhaven.

De bouw van het Sluishuis is begonnen.

In het gebouw is verder ruimte voor horeca en winkels, de binnentuin biedt plaats voor verschillende groene terrassen en bovenop het gebouw is een publiek toegankelijke rondloop waarvan men op 50 meter hoogte een weidse blik op de omgeving heeft.

Ruimte voor woonschepen, watersport en vogels
Rondom het gebouw wordt een 400 meter lange steiger aangelegd. Deze steiger is behalve als wandelpromenade ook bedoeld als aanlegplaats voor boten van bewoners en bezoekers en als locatie voor 33 woonschepen. Binnen deze steiger is ook nog plaats voor een vogel- en een watersporteiland.

Duurzaamheid
Het Sluishuis wordt een zeer duurzaam gebouw. De vorm van het gebouw zorgt voor een aangenaam klimaat en er wordt gebruik gemaakt van de nieuwste innovaties op het gebied van energievoorziening. Het gebouw zorgt zelf voor genoeg energie om de bewoners te voorzien van warmte en elektriciteit.

De oplevering van dit project met een totale oppervlakte van 40.000 vierkante meter zal naar verwachting in april 2022 zijn. De verkoop van de eerste appartementen start op 13 april.

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here