Home Overzicht Vrachttreinen verpesten woonplezier

Vrachttreinen verpesten woonplezier

0

Bewoners die wonen langs het spoor ondervinden veel overlast van de vrachttreinen die langs hun woningen denderen. Zij zoeken begrip hiervoor bij de media omdat verantwoordelijke instanties naar elkaar verwijzen. Ook Het Parool publiceerde hun oproep.

‘Vooropgesteld, wij zijn voorstanders van verduurzaming van iedere vorm van transport waar mogelijk, waaronder de trein’, schrijven Petra Schaap, Jan Hendrik van Ark, Stan Polman en Frans Romkema.

‘De gemeente Amsterdam gaat aan de slag met het verduurzamen van het transport door onze stad: auto’s, bestelbusjes, scooters en zelfs de plezierbootjes worden aangepakt. Het moet stiller en met minder uitstoot. Maar een van de grootste transporteurs in ons land, de spoorwegen, ontsnapt aan de aandacht van onze bestuurders.

Sinds dit jaar gaan er zeker zes keer per dag kilometerslange vrachttreinen langs onze huizen met voor ons onbekende ladingen. En dan hebben we het over zware tot zeer zware treinen die alleen met trage snelheid langs onze straat passeren; deze vrachttreinen veroorzaken geluidshinder, trillingen en het nodige fijnstof. De scheuren zitten in onze lateien. Onze ramen en vensterbanken zijn permanent vies en soms staken we het gesprek omdat er een oorverdovende trein langsgaat. En heel soms stoppen we zelfs met thuiswerken omdat het toetsenbord zodanig trilt dat typen niet mogelijk is.

Vanwege onze zorgen over deze forse toename van treinbewegingen en in de hoop om in gesprek te komen met Prorail, Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en Omgevingsdienst – praktisch onmogelijk, want iedereen verwijst naar elkaar, niemand pakt de regie en verantwoordelijkheid – hebben wij als buren afgelopen maand een decibelmeter aangeschaft. Gewoon overdag uit het slaapkamerraam hangen, tegen de gevel aan, een hoog gehalte van De rijdende rechter spelen, en zien of de decibellen overeenkomen met de berekende decibellen van de Atlaskaart die de gemeente Amsterdam hanteert en waar deze partijen zich achter verschuilen.

Het heeft ons dan ook niet verrast dat we met grote regelmaat komen op pieken van 80/90/100 decibel gedurende de dag bij ons eigen geluidsonderzoek. Om even context te geven: het is wettelijk verplicht voor werkgevers om werknemers van gehoorbescherming te voorzien die dagelijks worden blootgesteld aan meer dan 85 decibel en daarnaast een plan van aanpak op te stellen om gehoorschade te beperken.

Gemiddeld genomen gaat er overdag elke vier minuten een trein langs, hetzij rangeren, hetzij vrachtverkeer, hetzij regulier treinverkeer. De nachten hebben we nog niet geïnventariseerd.

En wij zijn als bewoners van het spreekwoordelijke kastje naar de muur gestuurd en niet bij machte om in gesprek te komen met de toezichthouders.

Er zijn veel meer Amsterdammers die hinder ervaren van het spoor en zich zorgen maken. Volgens ons dienen de verschillende partijen die verantwoordelijk zijn voor het treinverkeer op basis van eerlijke cijfers en metingen beslissingen te nemen. ILT, Omgevingsdienst, Prorail en gemeente Amsterdam, onze oproep aan u: wees eerlijk en onderzoek de fijnstofuitstoot, onderzoek het geluid, onderzoek de trillingen en verschuil u niet achter rekenmodellen en aannames. De gezondheid van de stad en haar bewoners zijn dat meer dan waard!’