Home Opruimspecialist Wat gebeurt me nu?

Wat gebeurt me nu?

Maanden geleden zat ik te werken aan mijn bureau in mijn werkkamer en voelde dat er te veel spullen om me heen waren. Op het eerste gezicht is mijn werkkamer opgeruimd. Had je anders verwacht van De Opruimspecialist? Toch voelde ik mij onprettig door de hoeveelheid spullen die in de kasten staan en liggen. Aangezien ik plannen heb om mijn werkkamer in de loop van 2016 te laten opknappen, leek het me verstandig vast te beginnen met ruimen. Zo kan ik voor de opknapbeurt alles zonder nadenken in dozen stoppen en na de opknapbeurt weer zonder al te veel moeite terugplaatsen.

Opruimspecialist Linda Groen is professional organizer en auteur van de boeken Wat een bende! | Professional organizing, je leven op orde | Opgebrand en uitgeblust

Ik volgde in deze het advies op dat ik mijn klanten ook geef: hak een groot project op in kleine stukken en ga stap voor stap aan de slag. Tot mijn verbazing gebeurde het volgende. Doordat ik alle tijd had, ben ik plank voor plank en la voor la aan de slag gegaan op momenten dat ik tijd en zin had. Je zult niet geloven hoeveel een organizer als ik, die dus al zeer opgeruimd is, nog heeft weggegeven en weggegooid.

Een doel bij deze hele exercitie was mij met veel minder papier te omringen in dit digitale, maar nog steeds niet papierloze tijdperk. Ik heb al jaren back-ups op externe media staan, dus ik kan met veel minder printjes toe. Er is ongeveer een meter papier in de oud papierbak beland.

Ik heb tijdens het opruimen en tussen de stappen in regelmatig aan mijn klanten gedacht. Want ik moet bekennen dat mijn project op een gegeven moment stagneerde. Ik kwam niet verder en weet niet waar dat aan lag. Ik merkte dat je soms heel rationeel kunt bedenken dat je iets wegdoet, maar dat je voelt dat de tijd daar toch nog niet rijp voor is. Mijn oplossing daarvoor is het afscheid nog even uit te stellen; laten liggen, het liefst in de weg, zodat je iedere keer als je het ziet erover na moet denken: houden of wegdoen?

Door werk, mantelzorg en feestdagen kwam ik er pas deze maand toe om de klus af te maken. Het begin van het nieuwe jaar is natuurlijk een mooi moment om op te ruimen, schoon te maken, opnieuw in te richten en afscheid te nemen. Ik kan je zeggen dat het erg goed voelt om ruimte te hebben in mijn kasten en opbergdozen. Vanachter mijn bureau kijk ik naar halflege en zelfs twee lege planken. En ik moet nog wat opbiechten: ik begrijp de neiging van mijn klanten om vrijgekomen ruimte meteen weer te vullen. Ik hoop dat ik die neiging het hele jaar kan onderdrukken!

 

Tip

Waarom houd je vast aan je spullen en papieren? Voelt dat wel goed? Of veroorzaken ze ruis?

Bron: Psychologie magazine november 2015

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here