Home Overzicht Wat langer uitstel voor nieuw OV-net Amsterdam

Wat langer uitstel voor nieuw OV-net Amsterdam

0

Als de Noord-zuid-lijn van de metro op 22 juli 2018 in gebruik wordt genomen, verandert het openbaar vervoernet in Amsterdam ingrijpend. De nieuwe metrolijn moet de ruggengraat van het Amsterdamse openbaar vervoer worden. Trams en buslijnen verdwijnen of krijgen andere routes.

Zodra de Noord-zuidlijn rijdt, past een groot deel van het overige openbaar vervoer in Amsterdam zich daarop aan. Deze verandering in het OV-lijnennet is een van de grootste OV-operaties in de geschiedenis van de regio. Momenteel rijden veel bus- en tramlijnen met het Centraal Station als uitgangspunt. Straks is dat het metronetwerk, waardoor veel reizigers eerder op de plek van bestemming aankomen en sneller naar meer bestemmingen in de regio kunnen reizen.

Minder tramlijnen naar Cerntraal Station
Het tramnet in de stad wordt aangepast. De oriëntatie van het tramnet zal minder gericht zijn op Amsterdam CS. Daarom zal het aantal tramlijnen in het centrum van kleiner worden. Ten opzichte van de huidige negen lijnen die via het Damrak, of de Nieuwezijds Voorburgwal naar Amsterdam CS rijden, zullen twee of drie lijnen vervallen. Welke dat worden is nog niet bekend. Voor de lijnen die nog wel door het centrum rijden zal kritisch worden gekeken naar de benodigde frequentie.

Accent op oost-westverbinding
Om het tramnetwerk beter te laten aansluiten op de Noord/Zuidlijn en de metro Oostlijn, zodat meer reizigers kunnen profiteren van deze snelle verbindingen worden de oost-westverbindingen versterkt. Vooral de zogenaamde Binnenring (Leidseplein – Weteringschans – Sarphatistraat) speelt hierin een belangrijke rol. Het aantal tramritten op de Binnenring zal met ongeveer de helft tot drie kwart toenemen. Hierdoor worden zowel de Noord-zuidlijn als de metro-Oostlijn beter bereikbaar voor reizigers van/naar West, het westelijk deel van het centrum, Oost en Diemen. Het ziet ernaar uit dat er meer moet worden overgestapt.

22 juli 2018 historische dag
Momenteel wordt er gewerkt aan de Noord-zuidlijn en met name aan de afbouw van de stations, de tunnel en het railnetwerk. Daarna wordt getest of alle systemen werken. Zodra dit klaar is en een onafhankelijke toets heeft plaatsgevonden, kunnen de proefbedrijven van gemeente, en vervolgens van vervoerder GVB, van start. Op 22 juli 2018 moet alles klaar zijn en gaat de complete dienstregeling op de schop.