Home Overzicht Wie wil slapen, moet kunnen opslomen

Wie wil slapen, moet kunnen opslomen

0

In de zomer zitten de terrassen van Amsterdam-Oost ook om middernacht nog vol en hebben de avondwinkels het druk. Komen we wel aan onze slaap toe? Cesar-oefentherapeut Sonja Evers heeft een slaapworkshop ontwikkeld voor moeilijke slapers.

Door Anneke Hesp | Beeld Dineke Rizzoli

De straatlantaarns branden en er is herrie op straat. En in de stad zijn de mensen net even wat meer gespannen, op scherp. Dan is het belangrijk de dag goed af te bouwen volgens therapeut Sonja Evers van Ondernemerscentrum Muiderpoort in de Domselaerstraat.

‘Je kunt nog even de dag doornemen; de een schrijft het op, de ander praat nog wat met een huisgenoot. Voor het slapen gaan heb je anderhalf uur nodig om op te slomen. Maar veel mensen eten laat, willen nog naar de sportschool, gaan stappen of werken tot laat in de avond door. En dan komt de slapeloosheid. “Jeetje, ik slaap niet,” denken ze dan en zijn bang dat het een patroon gaat worden. Maar dit soort doemdenken werkt niet en dan liggen ze te piekeren omdat ze niet in slaap vallen.’

Slapen oefenen kan niet
Een op de vijf mensen slaapt niet goed en lichamelijke pijn speelt daarin een rol. Voor die pijn en andere ongemakken gaan mensen naar een Cesartherapeut om te leren voelen hoe ze anders kunnen bewegen bij bukken, staan en lopen bijvoorbeeld. Evers: ‘We werken vanuit een holistische visie, zoals dat heette in de vorige eeuw. Wij kijken niet naar een rug met pijn maar naar de hele mens. Tegenwoordig heet die benadering biopsychosociaal.’

Tips om in te slapen

  • Gebruik anderhalf uur om op te slomen. Geen tv of iPad meer, wel de dag afbouwen door bijvoorbeeld te praten, wat te schrijven of iets te lezen.
  • Drink in de middag en avond geen koffie of zwarte thee meer. Groene thee of kruidenthee kan wel.
  • Een alcoholisch slaapmutsje werkt niet. Je lever wordt er klaarwakker van.

Het verband tussen pijn en niet slapen trok de aandacht van Evers die al zeventien jaar werkt met cliënten die chronische pijn ervaren. ‘We doen veel ontspanningsoefeningen en daarbij vallen mensen weleens in slaap. Dan hoor ik een klein snurkje. Maar oefenen met slapen kan eigenlijk niet. Je kunt je wel goed voorbereiden en de slaap kan je dan overvallen.’

Briljant in de nacht
En daarna? Het is normaal om een paar keer per nacht wakker te worden. De meesten draaien zich dan om, nemen een slokje water of doen een plasje. Maar sommigen krijgen briljante ingevingen in de nacht. Die mensen doen er goed aan een aantekenboekje en een balpen op het nachtkastje te leggen zodat ze even een notitie kunnen maken. Dat geeft rust omdat ze weten dat het idee niet verdwenen zal zijn in de morgen.

Evers signaleert dat meer jonge mensen nu ook kampen met slapeloosheid en weet hoe het komt: ‘Stop met je iPad en social media anderhalf uur voor het slapen gaan. De onrust komt niet alleen van die stroom berichtjes. Het licht van je apparaten lijkt te veel op daglicht en voorkomt de werking van melatonine, het stofje dat je slaperig maakt.’

Sonja Evers geeft slaaptherapie die geschikt is voor individuele cliënten of voor kleine groepen. Opgeven kan via 020 693 7105 | cesarinbeweging@zonnet.nl | www.cesaramsterdam.nl.