Home Dwars nieuws Mijn Amsterdam-Oost

Mijn Amsterdam-Oost

0
‘Deze foto geeft ook aan in welke tijd de kunstsector nu is beland'

Wendeline Thole (50) is sinds twee jaar directeur van De Rode Loper op School. Onder het motto ‘Kunst dichtbij’ brengt zij vele kinderen in Oost in aanraking met kunst en cultuur en ontwikkelt zij met haar team en vele kunstdocenten, kunsteducatieve projecten op school.

De Rode Loper op School | Foto Studio WinWin

Mijn buurt
‘Elke dag fiets ik van de Oosterparkbuurt naar ons kantoor in Broedplaats het Baggerbeest. Dan zie je hoe uitgestrekt, levendig en divers Oost is. Van volle straten, historische verhalen, parken en erfgoed uit Oud-Oost naar een splinternieuw stadsdeel, de Sluisbuurt. We zien een nieuwe stad verrijzen, dat is fascinerend. We hopen dat er tussen alle steen- en betonhoogbouw, ruimte is en blijft voor kunst en cultuur, voor de menselijke maat. Dat er plekken komen waar bewoners kunnen ‘maken’ en elkaar kunnen ontmoeten.’

Bijzondere plek voor kinderen
‘Parken zijn belangrijke speel- en vrijplaatsen voor kinderen. Spelen, klimmen, timmeren, vallen, opstaan, vies worden, en af en toe uit het zicht van je ouders kunnen zijn, dat hebben kinderen hard nodig.’

Laatst gelezen kinderboek
‘Passend bij het KinderBoekenWeek-thema ‘Lekker Eigenwijs’, lees ik nu De Meisjes, 7 sprookjes. Annet Schaap maakt van sprookjesfiguren mensen van vlees en bloed, die dromen en verlangens hebben. Deze bekende sprookjes krijgen een eigentijdse twist, lees: moraal. Het verhaal over de wolf, die zijn bloeddorst met grote wilskracht probeert te beheersen is actueel en hilarisch om te lezen.’

Bijzondere kunstenaar
‘Elke Oosterling zou het museumatelier van kinetisch kunstenaar Mark Bischof moeten bezoeken. Hij is een uitvinder van unieke fascinerende apparaten vol knikkers en glazen kogels. Je komt ogen te kort, welkom in de wereld van kunst, ambacht, techniek en verwondering.’

Bijzondere basisschool
‘We werken op ongeveer 28 scholen, voornamelijk in Amsterdam-Oost. Elke school heeft een eigen karakter. Het is belangrijk om goed te luisteren naar de vraag van de scholen. Ik heb bewondering voor hoe scholen zich in deze tijd redden. Ze staan voor grote dilemma’s: het lerarentekort, de grote klassen en werkdruk. We proberen mee te denken en zetten kunsteducatie in, niet om leerkrachten te ontlasten, maar vooral om te laten zien dat kunst structureel in het onderwijs thuis hoort.’

Grootste uitdaging
‘Kunst zorgt voor sociale binding, maakt nieuwsgierig, stimuleert de verbeeldingskracht en het vinden van creatieve oplossingen. Kunst vertelt verhalen, gedegen kunsteducatie raakt vrijwel altijd kritisch burgerschap. Kinderen kunnen zich uiten en leren ‘ergens iets van te vinden’. Ze leren zichzelf en de ander beter begrijpen. Allemaal vaardigheden die in de 21ste eeuw hard nodig zijn. Het is aan ons om dat in én buiten het onderwijs te laten zien, te laten voelen wat kunst daadwerkelijk dóet.’

Grootste zorg
‘De rode loper is over de hele wereld een symbool van: welkom. En we rollen hem graag elke dag uit, maar deze foto geeft ook aan in welke tijd de kunstsector nu is beland. Ik word oprecht somber van de plannen in het regeerprogramma. De geldstromen voor de culturele sector worden gekort, de btw-verhoging heeft grote consequenties. Kunst staat onder druk en er is geen aandacht voor het belang van kunst op school. Terwijl cultuureducatie en cultuurparticipatie juist bijdragen aan actuele maatschappelijke thema’s en hiermee belangrijker zijn dan ooit. Het wegvallen van subsidies heeft de afgelopen weken ongelofelijk veel onrust bij collega-organisaties gegeven. We raken er de kinderen mee. De plek van kunsteducatie in het culturele veld in Amsterdam is uiterst kwetsbaar. En met het verdwijnen van partnerorganisaties verdwijnt ook de sociaal- maatschappelijke impact voor duizenden kinderen en jongeren.’

Ik verheug me op
‘Niet ieder kind krijgt vanuit thuis mee wat kunst en cultuur met je kan doen. Door het jaar heen organiseren we voor de zogenaamde Familiescholen (de Flevoparkschool, de Indische Buurt School en de Dapperschool) ouder-kind activiteiten. We trekken er dan samen op uit, van het Pleintheater, Wereldmuseum, Q-Factory tot Jeugdland.

Ik verheug me in het bijzonder op de KinderKunstBiënnale. De Rode Loper op School biedt, namens honderden kinderen, de jarige stad een cadeau aan: Collectie Amsterdam. Een collectie kinderkunst, een tentoonstelling met mode, accessoires, foto’s, kindhoge mensfiguren en 600 unieke poppen. We hopen jong en oud te ontmoeten.’