De Oostbrug zou volgens de Reizigers Advies Raad ook geschikt moeten zijn voor bus en tram. In een dringend advies aan de gemeenteraad roept de adviesraad op niet langer uit te gaan van een fiets- en voetgangersbrug maar voor een combineerde OV-fietsbrug. De verwachte tijdwinst voor fietsers, geldt ook voor reizigers in het OV, maar kan ook vele malen hoger liggen, aldus de RAR.

‘Net als voor de fiets, eindigt nu de binnenring abrupt bij het Oostveer op het Azartplein, met zicht op het snel groeiende stadsdeel Noordt’, schrijft de RAR in haar advies. ‘In minuten reistijdwinst uitgedrukt zal een brug die ook door tram en bus te berijden is, voor de openbaar vervoer reiziger nog weleens vele malen hoger kunnen liggen dan die voor de fietser. Immers nu moet de openbaar vervoer reiziger altijd via het Centraal Station, de metro en de aanvullende bus in Noord reizen.

Met een brug die ook voor tram of bus toegankelijk is, kan een directe verbinding worden gerealiseerd tussen Noord, de negentiende eeuwse wijken en de binnenring in de stad. De RAR noemt in haar advies een aantal voordelen. Zo kan het Hamerkwartier en de woningbouw rond de Klaprozenweg in Noord met OV ontsloten worden. De verbinding Noord/IJburg kan sterk verbeteren. Eindelijk kan Noord dan op het tramnet worden aangesloten.

De RAR erkent dat een gecombineerde OV-fietsbrug meer kost dan alleen een fietsbrug. Maar het maatschappelijk rendement van een gecombineerde brug ligt aanzienlijk hoger dan van louter een fietsbrug. De meerkosten van een gecombineerde brug zijn volgens de RAR vanuit een kosten baten analyse absoluut te rechtvaardigen. ‘Wij doen dan ook een klemmend beroep op u om als het ware nog even door te sparen. Beter in één keer iets goed doen, dan te voorbarig gedeeltelijk.’