Of het dak eraf ging in Cannes bij de eerste vertoningen van THE SUBSTANCE? Nee, niet per se. De film van Coralie Fargeat, die gerust een grote verrassing binnen de door mannen gedomineerde competitie mag worden genoemd, ging erin als koek bij de liefhebbers van een beetje bloed, een beetje weird en een beetje anders – maar ook werd er flink geschrokken en zelfs, volgens geruchten, wat gekotst hier en daar.
Gerlinda Heywegen | Schokkend Nieuws
Te zien in Kriterion
Met THE SUBSTANCE onderzoekt Fargeat hoe vrouwen zich staande houden in een wereld van ‘buitenkant’ en ‘jong’. Dat doet ze op spectaculaire wijze, humoristisch en heftig, en met fenomenale rollen van Margaret Qualley en Demi Moore.
Fargeat kent haar pappenheimers als het om klassiek Hollywood gaat en begint haar film met een prachtige sequentie waarin de vergane glorie van actrice Elizabeth Sparkle (what’s in a name?), gespeeld door Moore, wordt getoond met haar slecht onderhouden ster op de Hollywoodse Walk of Fame als visuele metafoor. Elk jaar wordt het een beetje treuriger wat er met die ster gebeurt. Je hoort iemand zeggen ‘wie is die Sparkle?’, een ander laat een hamburger op de tegel vallen die uitgesmeerd wordt in de groeven; nooit wordt de ster meer echt schoon.
Fargeat vliegt vanaf dan heerlijk uit de bocht met haar male gaze-cameravoering, als Sue met haar sprongetjes, hupsjes, dansjes, aanstekelijke lieve lachjes en pasjes al snel haar publiek verleidt en een megaster wordt. In haar typische jaren-tachtig-outfit pakt ze iedereen in. Ze is net wat bloter dan Sparkle, toont haar lichaam gewilliger – Fargeat overrompelt je met dat lichaam, vooral in delen gefilmd. Weinig zijn er zo mooi en geil als de onschuldige Sue die hongerig met haar Bambi-ogen de camera in kijkt. Sue is een loeder. En Sue is eigenlijk Elizabeth. De ene week de ene vrouw, de andere week de ander. Want dat is wat de substance doet. Het ‘goedje’ liet Sue geboren worden uit Sparkle; daar heb je de body horror. Terwijl Elizabeth een week te ruste gaat, stapt Sue in haar voormalige arena van de aerobicstelevisie. Zo zou Sparkle in een ideale wereld terechtkomen: ze is haar jongere zelf, verbeterd, sexier, goddelijker, meer aanbeden dan ooit.
Lees verder op schokkendnieuws.nl
Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers. oost-online plaatst Schokkend Nieuws recensies van de films die in Oost te zien zijn.