Home Overzicht Lang niet iedereen houdt zich aan 30 kilometer per uur

Lang niet iedereen houdt zich aan 30 kilometer per uur

0

De vele 30 kilometer-borden die overal in de stad zijn geplaatst hebben enig effect, maar nog lang niet genoeg om de maximumsnelheid omlaag te brengen. Op de meeste wegen mag sinds een half jaar niet sneller dan 30 kilometer per uur worden gereden. Op een beperkt aantal wegen 50 kilometer. De indruk is dat automobilisten zich van al die borden maar weinig aantrekken.

Uit de data van navigatiesystemen blijkt dat de gemiddelde snelheid op de nieuwe 30-wegen met slechts 5 procent is gedaald. Ook op de 50-wegen is de gemiddelde snelheid met maar 4 procent omlaag gegaan.

Mensen die geen auto hebben zijn positiever

Een half jaar na de invoering van de maximumsnelheid van 30 km per uur is onderzoek gedaan naar de gemiddelde snelheid, reistijd en hoe Amsterdammers dit beleven. Uit het onderzoek blijkt dat de maximumsnelheid op rechte stukken van de nieuwe 30-wegen  is gedaald van 40 naar 36 km per uur.

Rond de 60 procent van de Amsterdammers is positief over de maatregel en noemt het positief dat het verkeer rustiger is. Wethouder Melanie van der Horst laat weten dat deze resultaten bevestigen wat zij al verwachtte. Er wordt rustiger gereden in het verkeer, maar niet iedereen houdt zich nog aan de maximumsnelheid. Toch is de snelheid op rechte stukken van de nieuwe 30-wegen met ongeveer 10 procent gedaald, van 40 naar 36 km per uur. Dat vindt de wethouder goed nieuws, ‘want iedere kilometer langzamer is winst voor de verkeersveiligheid.’

Scooters en elektrische fietsen rijden vaak sneller dan 30 km

Mensen die geen auto hebben zijn positiever dan mensen met auto, maar ook van die laatste groep is de meerderheid positief. De meeste mensen geven als reden dat het verkeer rustiger is en dat de verkeersveiligheid is toegenomen. Mensen die negatief zijn geven aan dat veel automobilisten zich er nog niet aan houden, en dat scooters en elektrische fietsen harder rijden dan 30 km per uur.

De komende tijd worden de belijningen van 30-wegen aangepast en het OM voert een pilot uit met handhaving op 30-wegen.