Tussen mijn inmiddels min of meer vaste postroutes moet ik altijd even terug naar ons depot in de Pretoriusstraat om de post voor mijn tweede route op te halen. Ik kies dan zoveel mogelijk de rustige straatjes door de Transvaalbuurt en vind het dan altijd leuk om ook even over het mooiste stukje van de zonnige Transvaalkade te fietsen.

Sinds 1982 woonde Fokko Kuik in verschillende buurten in Oost, werkte ruim 20 jaar als verkeersadviseur bij de gemeente en is sinds vorig jaar postbezorger in de Watergraafsmeer. Zo bouw je persoonlijke banden op met verschillende straten in Oost. Volg Fokko Kuik door de straten van Oost.

Er staan daar in het gedeelte dicht bij de Linnaeusstraat prachtige panden langs de Ringvaart. Ze dateren uit het einde van de 19e eeuw en kijken een beetje neer op de veel lager gelegen huizen aan de overkant, onder aan de Ringdijk in de Watergraafsmeer. Sommige hebben de allure van grachtenpanden, zoals je die ook vindt in de echte grachtengordel.

In de zomer wordt er soms gezwommen in dat deel van de Ringvaart en zie ik er wel eens kinderen met rubberen bootjes of op supplanken varen. In koude winters wordt er regelmatig geschaatst. Het is geen doorgaand vaarwater, want daarvoor zijn de bruggen helaas veel te laag, want anders zou het een perfecte verbinding vormen tussen de Amstel en het Nieuwe Diep.

Het is wel een smalle eenrichtingsstraat met aan beide kanten iets te smalle parkeerstroken voor het type auto dat bij dit soort panden hoort. Ik heb er al regelmatig grotere vrachtwagens stapvoets doorheen zien rijden in een poging om zo min mogelijk spiegeltjes van geparkeerde auto’s af te rijden, maar of dat altijd goed gaat, betwijfel ik.

Om dat soort schade te vermijden hebben de bewoners zich blijkbaar bekwaamd in het zo dicht mogelijk langs het water parkeren. Regelmatig zie ik autobanden zelfs enkele centimeters óver de kaderand heen staan. Eventuele passagiers moeten dan aan de straatzijde uitstappen stel ik me zo voor. Misschien kun je bij een gespecialiseerde rijschool een certificaat halen voor deze bijzondere verrichting. Het maakt me wel nieuwsgierig of het al eens misgegaan is, maar misschien profileer ik me daarmee teveel als ramptoerist.

De andere kant op, over de brug van de Nobelweg heen richting de Wibautstraat, heb je een vergelijkbaar mooi uitzicht over het water, maar daar zijn de huizen later gebouwd en een stuk soberder. Hoewel de mensen daar minder dure auto’s hebben zijn de parkeerplaatsen er wel breder en zie je er geen bandjes over de kaderand staan.

Zoekend naar oude foto’s op het internet vond ik tot mijn verrassing wel foto’s van vrachtzeilschepen met hoge masten op dit deel van de Ringvaart. Ooit moet er dus wel een vaarverbinding met de Amstel zijn geweest. Na wat doorzoeken begrijp ik dat er tot 1939 een pontje voer over de ringvaart, die werd vervangen door een brug, zodra het Amstelstation werd geopend. En de brug over de Ringvaart bij de Weesperzijde (de Schollenbrug) moet ooit veel hoger zijn geweest dan die van nu.

Weer verbaasde ik me over hoeveel foto’s en verhalen je kunt terugvinden als je simpelweg de naam van een straat in Amsterdam invult op het internet. Door er wat meer over te lezen en door het zien van al die oude foto’s ga je de stad van nu anders bekijken.

Afijn, ik fiets voorlopig nog mijn postrondjes en blijf genieten van dit soort mooie straten in mijn buurt. Tot ziens op de Transvaalkade en blijf voorzichtig met het parkeren zo vlak langs het water!

Lees ook
De andere straten van Fokko Kuik