De Q-Factory gaat de hoogte in. De plannen zijn sensationeel. Op het dak van het gebouw in Oostpoort komen twee nieuwe etages met vijftig woonruimtes, speciaal voor muziekstudenten en veel hotelkamers. Over deze en andere plannen sprak Oscar Smit met de immer enthousiaste eigenaar van de Q-Factory, Jan ’t Hoen.

Oscar Smit

Jan ’t Hoen wordt helemaal lyrisch als hij het heeft over de plannen die hij met de gemeente aan het bespreken is. Op het dak van de Q-Factory komen twee nieuwe etages. Hierin vijftig woonruimtes speciaal voor muziekstudenten en veel hotelkamers. Deze gaan voor de vele orkestleden en ander muzikanten die hier veelvuldig overnachten, een goedkoop alternatief vormen voor de te dure hotelkamers in de rest van Amsterdam. Bovenop komt een mooie binnenplaats met veel groen. ‘Zo’n ingreep heet trouwens niet uitbreiden, maar inbreiden’, zegt een trotse ’t Hoen.

Mijn laatste gesprek over het wel en wee bij de Q-Factory was met de toenmalige general manager. Die is intussen van het toneel verdwenen. Nu is er een managementteam van vier personen die Q-Factory runt. Belangrijke figuur hier binnen is Bianca de Jong, zij houdt zich bezig met de programmering en de interne organisatie.

Eigenaar Jan ’t Hoen zit vol plannen voor een betere Q-Factory. Zo wordt de horeca van het café uitbesteed aan iemand die meer verstand heeft van het runnen van een café dan de mensen van de Q. Qua programmering willen ze er in 2025 nog een schepje bovenop doen. Met name in de twee grote zalen kan nog meer geprogrammeerd worden dan in 2024. Dit jaar bestaat de Q-Factory tien jaar. Maar door diverse redenen is dat niet gevierd. Die viering gaat nu in 2025 plaatsvinden.

De organisatie heeft ook als een van de weinige locaties in Amsterdam een nachtvergunning. ‘We zijn bijna klaar met de plannen voor de nacht’, vertelt ‘t Hoen. ‘Iedereen denkt dat zoiets gemakkelijk is, zet er een dj neer en het loopt wel. Nee, wij hebben daar een visie over. We willen iets neerzetten dat iets toevoegt aan het culture landschap van Amsterdam en met name Oost. Ik ga ervan uit dat we in februari, maart hiermee van start kunnen gaan.’

Artist impression AG Architecten.

De studio’s in het gebouw lopen ook lekker. Afgelopen jaar was Kane hier te vinden. De groep werkte aan hun herstart en die hebben ze hier voorbereid. Als dank gaven ze een speciaal concert in de Q. Nu zit Nielson vaak in de studio, maar ook Wolfgang van Halen, zoon van Eddie van Halen, loopt hier regelmatig rond. Hiernaast is er de dance-afdeling van het Conservatorium van Amsterdam. Het is de bedoeling dat ook die gaat uitbreiden.

Over twee programma onderdelen in het weekend van 22 en 23 november is Jan ’t Hoen erg enthousiast. Op vrijdag  22 is The Elvis Concert. De band die dan een duik in het oeuvre van ‘The King’ neemt, wordt geleid door Dwight Eisenhower, die qua stem en uiterlijk zeer veel op Elvis lijkt. Hij heeft al een aantal keren het wereldkampioenschap op Elvis lijken gewonnen (Ja, dat bestaat echt!). In de band ook twee leden die ooit met Elvis gespeeld hebben: Bob Lanning (drummer) en Jim Murray (achtergrondzanger).

Jan ’t Hoen is nog steeds drummer in Wild Romance, de voormalige begeleiders van Herman Brood. Hij vertelt spontaan dat Brood altijd een grote Elvis fan was en dat Broods’ beroemde manager Koos van Dijk zich altijd spiegelde aan de manager van Elvis, Colonel Parker, die oorspronkelijk uit Brabant kwam. Brood en Koos hebben in 1979 samen het graf van Elvis bezocht. ‘De band met Dwight Eisenhower is meer dan een naspeelband, ze zijn wereldberoemd’, aldus ’t Hoen.

Dwight Icenhower – Blue Suede Shoes, The Elvis Concert

Op 23 november staat de hele Q-Factory in het teken van Amsterdam Guitar Heaven, een beurs waarbij de gitaar centraal staat. Bijna alle gitaar-, snaren- en versterkermerken staan er met een stand. Daarnaast zijn er veel optredens van gitaristen zoals de oudjes Danny Lademacher (onder anderen Herman Brood) en Erwin Java (onder anderen Harry Muskee). Op de beurs zal het gitaarmerk Egmond opnieuw gepresenteerd worden. Dit Nederlandse bedrijf begon in de jaren dertig met het bouwen van gitaren. Omdat de gitaren van Egmond niet al te duur waren, zijn veel grote artiesten als Eric Clapton, Brian May of George Harrison begonnen met een Egmond gitaar. Amsterdam Guitar Heaven wordt georganiseerd door alle muzikantenbladen die hun kantoor hebben in de Q-Factory, zoals Music Maker, Gitarist of Slagwerkkrant.

Check q-factory-amsterdam.nl