‘Wie ben jij? Waarom heb je die rare poppen mee?!’ Nieuwsgierig stappen de kinderen op Ellen Brudet af. ‘Ik ben Tante Pop, zo noemen de kinderen mij. Ik kom jullie iets vertellen over mijn poppenwinkel Colourful Goodies.’

Eva Rijs – De Rode Loper op School | Foto’s De Rode Loper op School

Ellen vertelt waarom ze deze bijzondere winkel is begonnen: ‘Ik ben een dubbelbloedje, mijn moeder was een witte vrouw en mijn vader een zwarte man. In mijn tijd waren er geen poppen te koop die op mij lijken. Wie is hier ook een dubbelbloedje?’ Als Ellen in de klas komt voor het kunsteducatieproject ‘Een pop zoals ik’, gaat het gesprek met de kinderen meteen van start. ‘Er was lange tijd weinig tot geen kleur te vinden in speelgoed. Terwijl elk kind het recht heeft op een pop om zich mee te identificeren.’ Ellen heeft niet alleen poppen van kleur mee, ook poppen met een hoofddoek, albinisme, vitiligo en met het syndroom van Down. Samen met de kinderen kijken ze een stukje uit de documentaire Een pop zoals ik.

Uniek
Daarna volgen twee lessen die worden verzorgd door kunstdocent Suzy van Schaik. Eerst maken de kinderen van schuim een eigen pop, een pop die op hen lijkt. Ze kiezen uit gekleurde panty’s en kleine stukjes stof de kleur van hun huid. Ze kleden de poppen aan en vergelijken de textuur en de kleur van stukjes wol, draad en teddystof om hun eigen haar te vinden. Suzy krijgt aan het eind van de les nog een tip: ‘Juf er mag nog wat meer krulletjesdraad zijn voor haar, want dan kunnen alle kinderen echt zichzelf maken.’ Wat maakt jou speciaal en waardoor is jouw pop uniek?

De kinderen gebruiken hun fantasie en inlevingsvermogen. De les eindigt met het maken van een klassenfoto. Alle poppen gaan samen op de foto, een afspiegeling van alle bijzondere Amsterdamse kinderen. Een pop zoals ik is het meest aangevraagde kunstproject van schooljaar 2024 -2025 bij De Rode Loper op School. Er zullen in totaal 559 poppen gemaakt gaan worden op verschillende basisscholen in Amsterdam-Oost.

Erkenning
Aan het einde van de lessenreeks laat Ellen ons een bericht zien dat ze van één van de ouders ontving: ‘Lieve mevrouw pop, Wij kennen elkaar niet, maar mijn zoon (6 jaar oud) heeft mij u vandaag leren kennen. Hij vertelt nooit iets over school, helemaal niets. Maar vandaag deelde hij uw verhaal over herkenbare poppen voor iedereen. Hij groeit op met twee moeders en herkende zich vandaag denk ik in uw verhaal. Hij was positief en vol bewondering. Wij voelen ons niet anders, maar erkenning is zo belangrijk. Dank voor uw inspiratie maar vooral uw enthousiasme en trots! Lieve groet van een blije moeder.’

Dit is wat kunsteducatie kan doen! Nieuwsgierig geworden? Van september tot en met oktober 2025 zullen de poppen deel uitmaken van De KinderKunstBiennale in Oba Oosterdok.