Sosha Duysker, onder meer bekend van Waku Waku, het voltallige Nederlands Philharmonisch Orkest én alle kinderen gaan in haar talkshow samen op zoek naar alle overeenkomsten tussen een voetbalteam en een symfonieorkest. De schoolconcerten zijn voor het eerst deze maand te zien in de NedPhO-Koepel, de thuisbasis van het Nederlands Philharmonisch Orkest in de Batjanstraat.

Tijdens het concert neemt KRO-NCRV-presentator Sosha Duysker – na een warming-up! – de kinderen mee op expeditie door de muziek en het orkest. De speellocatie is voor de gelegenheid omgebouwd tot tv-studio. De kinderen krijgen echt het gevoel dat ze bij een live-uitzending van een sportprogramma aanwezig zijn, inclusief interviews met een live camera.

Speellocatie omgebouwd tot tv-studio

Op de bok staat Rolf Verbeek, een jonge, talentvolle dirigent. Het repertoire is divers: van klassiek tot gloednieuwe hedendaagse muziek. Aan het eind van de voorstelling zingen de kinderen onder begeleiding van het orkest en op de melodie van We Are the Champions en Viva Hollandia!, het lied Wij spelen samen – als een team.

Het interactief schoolconcert voor de groepen 5, 6 en 7 van het primair en speciaal onderwijs wordt maar liefst acht keer uitgevoerd voor leerlingen van twintig scholen uit het primair- en speciaal onderwijs uit Groot-Amsterdam. In de voorstelling en de video’s die de kinderen vooraf op school te zien krijgen, leren de kinderen op een enthousiaste, vernieuwende en speelse manier over componeren, (klassieke) muziek en hoe een symfonieorkest in elkaar zit.

‘Een symfonieorkest is net een voetbalteam’

‘Door een orkest te koppelen aan een voetbalteam plaats je het in de belevingswereld van kinderen. Van zowel jongens als meisjes, want vrouwenvoetbal is populairder dan ooit’, vertelt Iris Oltheten, programmeur educatie bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. ‘Een symfonieorkest en een voetbalteam lijken meer op elkaar dan je denkt. Neem bijvoorbeeld de rol van de dirigent en de coach: beiden spelen niet mee, maar zijn wel zeer bepalend voor het spel. En hoe spannend is het om een penalty te nemen? Dat is qua adrenaline vergelijkbaar met een solo spelen. De solist, trombonist Harrie de Lange, legt aan de kinderen uit hoe hij zich mentaal en fysiek voorbereidt. En wat het mooiste is: muziek maken en voetballen kun je alleen doen, maar het samenspelen in een elftal of orkest is natuurlijk het allerleukst.’

Video’s met Sosha Duysker

Voordat de leerlingen naar de NedPhO-Koepel komen voor het schoolconcert, krijgen ze in hun klas video’s te zien met presentator Sosha Duysker. In de video’s interviewt ze op een vlotte manier de musici over hun instrumenten en de opstelling van het orkest. Ze zoeken uit hoe het zit met de communicatie in een orkest en komen erachter waarom muziek maken topsport is.

Componeer-website

Naast de video’s gaan de kinderen in de klas aan de slag met de componeer-website, speciaal voor Welkom bij het Orkest: de Eredivisie ontwikkeld door designer Bas de Bruin. Componist Thomas van Dun, die net de finale won van het tv-programma Project Rembrandt, heeft voor deze websites een gloednieuwe compositie gemaakt die in de studio is opgenomen door het voltallige Nederlands Philharmonisch Orkest. ‘De leerlingen maken zelf nieuwe combinaties met het materiaal dat Van Dun heeft bedacht en ervaren zo hoe het is om te componeren’, aldus Sophie Graven, coördinator educatie bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Deze composities van de leerlingen worden tijdens het concert live uitgevoerd door het orkest.

‘De kinderen vonden het geweldig’

Welkom bij het Orkest: de Eredivisie is de opvolger van de voorstelling Welkom bij het Orkest, die van 2019 tot en met 2002 (en online in 2021) voor meer dan duizenden kinderen werd uitgevoerd in de NedPhO-Koepel in de Batjanstraat. Over die voorstelling zei een groep 5 leerkracht het volgende: ‘De kinderen waren zo onder de indruk dat er zoveel interactie was, ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Ik dacht eerst van ‘klassieke muziek, wat moet je daarmee’, maar toen ik bij jullie was geweest, was ik helemaal om. Het was echt fantastisch, de kinderen vonden het geweldig, ze stuiterden nog de rest van de week, zoveel indrukken: tot in de details weten ze nog de dingen: ongelooflijk.’