Je hebt moeite om rond te komen, je bent eenzaam en op zoek naar sociale contacten, of je wilt zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen. Wie hulp zoekt bij deze en andere vragen op het gebied van welzijn, wonen, gezondheid, werk, geld en veiligheid kan in Amsterdam sinds een paar jaar gratis terecht bij een buurtteam. In buurtcentrum De Witte Boei op Wittenburg is het buurtteam Oostelijke Eilanden actief. Twaalf medewerkers staan er klaar om samen met je te zoeken naar een oplossing die bij je past.   

Dennis Chin | Foto Björn Martens

Benieuwd naar de werkwijze van buurtteams heb ik vandaag afgesproken met Marit Savelkoel en haar collega Tamara, respectievelijk teamleider en medewerker van buurtteam Oostelijke Eilanden. ‘Ik ben sinds de start in 2021 werkzaam bij dit buurtteam’, vertelt Marit. ‘Ons team bestaat uit twaalf mensen met expertise op uiteenlopende gebieden, zoals maatschappelijk werk, schuldhulpverlening, belastingkwesties en sociaal-juridische zaken. Ook enkele ervaringsdeskundigen, mensen die zelf in de problemen hebben gezeten, maken deel uit van ons team. Het werken met ervaringsdeskundigen is vrij nieuw, het voordeel is dat ze ons dankzij hun eerdere ervaringen met onze aanpak goed ondersteunend kunnen helpen.’

Samen een oplossing zoeken
Het buurtteam kent inloopmomenten en een-op-een-momenten, zoals ze dat noemen. Je kunt dus zomaar binnenlopen, maar ook een individuele afspraak met een van de medewerkers maken. ‘Wij laten de cliënten altijd eerst rustig hun verhaal vertellen en proberen dan samen met hen een oplossing te vinden, vervolgt Marit.  ‘Die gezamenlijkheid is een duidelijk uitgangspunt van onze aanpak. De regie moet minstens voor een deel bij de cliënten liggen; zo voelen ze zich gehoord en serieus genomen.’

‘In de flowerpowertijd was ik sociaal behoorlijk actief’

In veel gevallen lukt het de medewerkers om de cliënten zelf te helpen, maar een bijkomend voordeel van de buurtteams is dat die waar nodig gemakkelijk toegang hebben tot externe instanties. Denk aan gemeentelijke diensten, de ggz, huisartsenposten of een advocatenkantoor.  ‘We werken zoveel mogelijk samen met iedereen waarvan we denken dat die de cliënt kan helpen. En we proberen ook continu te blijven veranderen om scherp te blijven. We willen niet in oude patronen blijven hangen.’

 Uitgebreid vangnet
Mieke, tachtig jaar, is cliënt van Tamara en vertelt over haar eerste afspraak: ‘Ze stelde mij meteen de vraag ‘wat heb je van ons nodig’ toen ik met mijn hulpvraag kwam. Ik was niet gewend dat die vraag aan mij gesteld werd. Vaak werd de vraag al in het begin voor mij bepaald en het antwoord ook. Alsof je met een computer te maken hebt, zo van dat en dat heb je nodig en dit en dit moet je doen. Het was heel prettig dat ik met ze mee kon denken. Ik klopte aan bij het buurtteam in De Witte Boei omdat ik het spoor bijster was. Ik had een ongeluk gehad en ik was ziek en dan is het fijn dat men je serieus neemt en je niet als een kwetsbaar mens wordt behandeld dat zelf niks kan en die je van alles moet leren. Toen ik jong was, in de flowerpowertijd, was ik sociaal behoorlijk actief. Ook toen waren er maatschappelijke problemen, wat dat betreft is er in al die jaren weinig veranderd. Je had alleen minder instanties om bij aan te kloppen, dus ik ben blij dat er nu een uitgebreid vangnet is.’

Zelf regie houden
Tamara, die drie jaar in dienst is bij het Buurtteam, zegt: ‘Mieke is redelijk op leeftijd, maar nog wel zelfredzaam. Door haar slechthorendheid is ze bang dat ze geïsoleerd raakt en de digitalisering schrikt haar af. Met deze dingen wilde ze graag hulp en dat hebben wij als buurtteam opgepakt. We hebben haar bijvoorbeeld op weg geholpen met werken op de computer. Ook heb ik met haar besproken dat het misschien een goed idee zou zijn om iemand als huurder in huis te nemen. Zij woont betrekkelijk ruim en zo zou ze meteen iets aan haar isolement kunnen doen. Daar heeft ze gelukkig heel positief op gereageerd.’ Mieke beaamt dit: ‘Het buurtteam helpt mij om zo lang mogelijk onafhankelijk te blijven en ik vind het fijn dat ik er zelf ook aan meewerk.

‘In dit werk zijn er grenzen aan wat wij voor mensen kunnen doen, dat kan soms frustrerend zijn’

Tamara: ‘Wat zo mooi is aan Mieke is dat ze zich de regie niet laat afnemen en dat mag bij ons ook. Zij vindt dat net als wij belangrijk. We spreken iemand aan op zijn of haar kracht en dat is voor veel mensen al een andere, meer serieuze benadering dan ze gewend zijn. Mieke heeft gelukkig ook thuiszorg, maar zodra ze een vraag heeft op ons terrein, hebben we contact.’

Grenzen
In dit werk zijn er overigens wel grenzen aan wat wij voor mensen kunnen doen en dat kan soms frustrerend zijn, vervolgt Tamara. ‘Ik zal zelf zoveel mogelijk de grens opzoeken om een oplossing voor iemand te vinden, maar het vinden van alternatieve woonruimte, bijvoorbeeld, ligt niet in onze macht. We krijgen soms trouwens ook heel onverwachte vragen van mensen die denken dat we als buurtteam alles kunnen oplossen. Tijdens mijn telefoondienst kreeg ik bijvoorbeeld een keer iemand aan de lijn die wilde weten hoeveel een kerstboom op de Noordermarkt kostte. Dan moet ik wel lachen, mensen interpreteren het soms wel heel ruim wat een buurtteam voor ze kan doen.’

Meer informatie www.buurtteamamsterdam.nl